M.I.A.  op oorlogspad in Paradiso

M.I.A. op oorlogspad in Paradiso

06 december 2010 M.I.A. was op oorlogspad twee weken geleden 25 november in Paradiso. Vanaf de stage overmande ze het publiek. Bloederige visuals en knallende beats. Een show om over naar huis te schrijven.

Voordat het echte feest begint is het tijd voor een opwarmertje. Aan Sleigh Bells de eer. Zij staan vanavond in het voorprogramma van M.I.A. Een combi van snoeiharde gitaren en idem beats. Alexis Krauss verzorgt de vocals. Haar stem komt maar net boven de muziek uit. Een half uur is lang zat, tijd voor M.I.A. Onder een lauw applaus verlaat Sleigh Bells de stage.
Na een set van een onbekende doch geniale dj is het de beurt aan de ster van de avond. Totale duisternis, flitsen van een stroboscoop. En een minuut later, M.I.A., in de schijnwerpers. Door de speakers klinkt de elektronische beat van het nummer Message. Tevens de introtrack van haar album. Gevolgd door haar fenomenale nummer World Town. Gekleed in Islamitisch ogende outfit bouncht ze over het podium. Twee jonge gasten dansen de benen uit hun lijf links en rechts van haar. Op de achtergrond verschijnen levensgrote dromerige visuals.
Het publiek is blij M.I.A. . te zien. Onder veel gejubel en gejuich wordt ze verwelkomt. Handen gaan massaal de lucht in. M.I.A besluit haar fans persoonlijk gedag te zeggen. Zonder pardon springt ze van de stage, de zaal in. De klerenkast naast haar weet niet hoe snel hij haar weer richting het podium moet sturen. Maar mevrouw negeert hem volkomen. Dus met de klerenkast op de hielen vervolgt ze haar route door het publiek. Ze is amper nog zichtbaar. Af en toe is er een glimp op te vangen van haar groene hoofddeksel. Als Mozes door de rode zee, zo baant M.I.A een weg door de mensenmassa.

Vanavond is de promotie van haar derde album, MAYA heet het. Een album met veel variatie. Er is invloed vanuit metalrock uit te vissen, pop deuntjes, r&b, house. √Čen ding hebben ze gemeen; het schudt de mensheid wakker. M.I.A verbindt haar muziek met politieke issues. Neem het nummer Born Free waarin roodharigen als terroristen opgejaagd en afgemaakt worden. Deze militante aanpak is tevens een handelsmerk van M.I.A. Wapens, sirenes, geweerschoten, verwerkt ze in haar muziek.

Uiteraard komt ook Paper Planes voorbij. Creatieve fans hebben voor papieren vliegtuigjes gezorgd. Ze vliegen door de zaal. Tussen alle handen in de lucht door. De beats van Buky Down Gun knallen door de zaal. De visuele bloed spetters druipen van de screen. M.I.A lijkt op oorlogspand vanavond. En zonder pardon springt ze wederom van de stage . Totale lak aan de beveiliging. Haar benen steken de lucht in. Het publiek draagt haar op handen, letterlijk. Het crowdsurf plezier duurt niet lang. Haar compagnons hijsen haar weer het podium op. Ze neemt plaats achter de semi kansel vol microfoons. Zo een waar je een dictator achter verwacht wanneer hij spreekt voor de media. In dit geval lijkt het Paradiso-bezoek het volk te zijn en M.I.A de dictator. Zij spreekt, wij dansen. Het feest duurt niet lang. Hooguit drie kwartier. M.I.A heeft haar zegje gedaan.

txt & imgs: Gerda van den Dool