Mixhell - Spaces

Mixhell - Spaces

01 juli 2013

Label: Sunday Best / Pias
Stijl: punkfunk / electro

Release: 28 juni 2013

Eind jaren nul was daar ineens Mixhell, het project van Braziliaans echtpaar Iggo Cavalera en Laima Leyton. Met de voorgeschiedenis van Cavalera, jarenlang drummer van de wereldberoemde metalband Sepultura, was het niet verwonderlijk dat de electroclash-sound van het stel nadrukkelijk werd gedragen door zijn ritmische invallen. Op dit debuutalbum is dat slechts het uitgangspunt.

Spaces slaat een mooie brug tussen de wat ruigere elektronica die Mixhell op talloze feesten (grotendeels live) laat horen en door bas en drum gedreven jamsessies. Kortom, alsof de ritmesectie van een rockband op hol is geslagen met een freakende electroproducer. Het duo, tegenwoordig aangevuld met bassist Max Blum, weet de energie die hierbij loskomt echter goed te doseren, wat leidt tot een album met degelijke, soms bijna poppy songs.

Het recept is in principe simpel. Tot rond de 130 bpm opgepompte punkfunk, aangevuld met live drums, vocalen en effecten. Cavalera betrekt hier wat van zijn ouwe rockvriendjes bij; op Exit Wound zingt/schreeuwt Greg Puciato van The Dillinger Escape Plan een moppie mee, The Way is een mooie collab met zangeres Deidre Muro en voormalig LCD Soundsystem en !!!-bassist Tyler Pope.

Opvallend hoe catchy Mixhell hier klinkt, niet puur drijvend op presentatie, maar hun geluid zorgvuldig verpakt in een spacey discojasje. Ze klinken bijna ingetogen, lekker groovende tracks als als Mind Drop en Once Again tonen helemaal de subtiele kant van het duo –een welkome aanvulling op deze plaat.

<iframe width="100%" height="166" scrolling="no" frameborder="no" src="https://w.soundcloud.com/player/?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud.com%2Ftracks%2F90598092&show_artwork=true"></iframe>

Mixhell lijkt verder te willen kijken dan de puur energieke tracks waar het duo sinds hun doorbraak op label Boys Noize om bekend raakte. White Ropes is ook zo’n voorbeeld; mooi klassieke electro die samengaat met door de effectenbak geslingerde livedrums, erg cool. En de melodieuze slotstukken Daria en Come With Me zijn weer precies de sentimentele tracks die je niet van dit ruige rockstel zou verwachten.

Spaces is zo een degelijke crossover-plaat geworden waarmee Mixhell bewijst meer in huis te hebben dan één formule.

01. Antigalatic
02. Exitwound