Mosh ||het agressief trekken en duwen tijdens een live optreden

13 april 2010 De rij is vertrouwd lang, te lang. Wat een uitvinding is de gastenlijst toch. Voor het eerst besluit ik mijn tere trommelvliezen te beschermen door een paar watten erin te stoppen. Gelukkig heb ik er niet lang bij stilgestaan om ze weer uit te doen toen ik eenmaal binnen was, want die dingen werden hinderlijke barricades bij het horen van die muziek. “Enig gehoorschade moet je maar voor lief nemen”, dacht ik toen, en het ‘moshen’ kan beginnen.

Ik ben aanwezig bij Mosh waar ik deze vrijdagavond vieze en ruige dubstep hoop te horen. Reso, Gaslamp Killer, Doctor P en Gomes zijn de dj’s die die verwachting moeten waarmaken. Reso bekleedt zijn functie als ‘opwarm-dj’ goed. Er is een wezenlijk verschil te merken tussen nu en de keren dat hij headliner was. Hij draait ingetogen, wisselt energieke tracks goed af met rustige dubtracks. Wat wel constant is, zijn de lage trillingen die je lichaam doorboren.

Het publiek mag erbij zijn
Als een dj van Reso’s kaliber in het begin van de avond draait, dan moet degene die na hem komt wat in petto hebben. Bij het aantreden van Gaslamp Killer is het podium dan ook bepakt met door enthousiasme bezeten mensen. Gaslamp begint zijn set met een paar harde dubtracks, maar net op het moment dat je er in begint te komen verandert hij totaal van genre. De switch van dubstep naar indie rock bijvoorbeeld komt aan als een grote verrassing. Wat de mensen ervan vinden, lijkt hem niet te interesseren. Gaslamp Killer komt daarom zijn liefde aan de verscheidenheid van muziek kenbaar te maken en vooral vieren. Zijn karakteristieke afro gaat als een gek tekeer bij het bouncen op de muziek. Hip-hop, dubstep, indie rock, alles komt voorbij. Zijn set lijkt niet in teken te staan voor mensen die willen dansen, maar eerder voor zijn persoonlijke extase. Het publiek mag erbij zijn en meegenieten. De enige momenten dat je merkt dat hij bewust is van enig publiek zijn de keren dat hij de microfoon pakt en iets brabbelt met zijn Californische accent.

Ingetogen intensiteit
Na een uur is de volgende dj aan de beurt: Doctor P. Deze uit Amerika afkomstige dj maakt momenteel furore in de dubstep scene. Vanavond is het de beurt aan Paradiso om eindelijk kennis te maken met hem. Om meteen met de deur in huis te vallen: hij breekt de tent af! Met zijn toegankelijke maar toch intens vuige muziekkeuze laat hij het publiek geen seconde met rust. Tijdens de hele set zijn mensen aan het springen, duwen en trekken. Het contrast met zijn collega hiervoor is daarmee duidelijk bewerkstelligd. Vergeleken met de behaarde Gaslamp, die de energie van zijn muziek personifieert, blijft Doctor P heel verlegen achter zijn draaitafel ijverig zijn set afmaken.

Niks te klagen
Als een kers op de taart komt dj Gomes het feest afsluiten, een pioneer in de dubstep scene van Nederland. Hij draait toegankelijke dub tracks die iedereen kent en waar gezellig mee wordt geschreeuwd op de melodieën. Langzaamaan zoeken toch steeds meer mensen de uitgang. Mosh overstijgt mijn verwachtingen. Het tekeergaan van Gaslamp was gewoon te vet om een keer mee te maken en Doctor P voldeed aan alle eisen van dubstep. Op sommige momenten kan ik amper geloven hoe agressief de muziek steeds wordt. Mij hoor je niet klagen!

txt & img Farbod Moghaddam