Nice [Pias] Nites

Nice [Pias] Nites

27 maart 2010 De [PIAS] nites, het reeds lang aangekondigde feestje van het PIAS label, ging door in het majestueuze Tour & Taxis complex. Verschillende 'huisartiesten' van uiteenlopende genres maakten een hele avond het hof aan het Brusselse publiek. Een verslag.

De [PIAS] nites, het reeds lang aangekondigde feestje van het PIAS label ging door op het majestueuze Tour & Taxis complex. Kitty, Daisy & Lewis gaven met een retro rock ‘n’ roll achtige sound de aftrap voor wat een prachtige avond zou worden. De Belgische rockband The Blackbox Revelation, door PIAS directeur Kenny Gates uitgeroepen tot beste Belgische jonge band ooit, vervoegde het podium. Nummers uit het net verschenen nieuwe album werden gepresenteerd – en gesmaakt- door het publiek, maar ook klassiekers (ja, het zijn al klassiekers geworden!) zoals I think I like you, Never alone/Always together of High on a Wire passeerden de revue. Fantastisch wat de jonge knapen van The Black Box Revelation met hun tweetjes uit de klankkasten krijgen. Een hysterische drummer en een gitarist met heel wat gevoel voor tokkel- en pedaalwerk, meer heb je niet nodig om van een revelatie uit te groeien tot een vaste waarde.

‘Hot & Sweaty’ showman Stijn (met saxofonist), die in juni een nieuw album uitbrengt, mocht de stage betreden na een uitzinnig concert van The Black Box Revelation. De in Brussel wonende Antwerpenaar betrad de het podium in zijn -ondertussen bekende- witte plunje en zwarte zonnebril. Gedurende het concert verdween hier evenwel alles van, behalve zijn broek! De excentrieke entertainer werd eerst wat argwanend ontvangen door het publiek, het Belgische publiek is nogal conservatief en moeilijk warm te maken voor speciale dingen. Door zijn eigenzinnige dansmoves en lyrics met enorm hoog sfeergehalte werd de menigte toch wat wakker geschud. Stijn zorgde voor een geweldig aangename uptempo performance, het leuke is dat hij gewoon zijn ding deed en met een ‘fuck the rest I am the best’ attitude het publiek overtuigde om die heupen te gebruiken!

Main act Vitalic werd verwelkomd door een uitzinnige menigte. De eigenwijze dj/producer bracht dit keer een live set met een prachtige lichtshow. De nummers uit zijn recente album Flashmob vielen in als een bom én de flashes joegen de adrenaline de hoogte in. Twee uur werd het publiek getrakteerd op het electro repertorium van de Fransman. Vitalic zelf bleef er redelijk cool onder, maar voor het publiek begon de performance –althans vooraan – een survival of the fittest te worden. Bij het spelen van zijn wereldhit La rock 01 maakte je jezelf beter uit de voeten, indien je geen ‘PIAS’ op je bek wenste! Energie, adrenaline en testosteron overheersten de live set van Vitalic.

Aansluitend op Vitalic, kwam Dr. Lektroluv op bezoek. Hij is zowat de enige dokter waar iedereen wel graag naartoe gaat. De dj, die meestal de hits van de toekomst speelt, maakte er een waar feest van. Bekendere tracks zoals die van zijn oogappels Sound Of Stereo of een remix van Drop that Beat, heel origineel trouwens, brachten de patiënten in extase. Naar het einde van zijn set toe, werd de muziek wel iets té ravy en rauw, denken we.

Afsluiten deden ‘the legends’ van het PIAS label, een deep techno performance van Laurent ‘The man with the red face’ Garnier met aan zijn zijde Tiga was het sluitstuk van een eerste geslaagde PIAS nite.

De beloofde rand-animatie bleef echter wat uit, maar daarvoor was vooraf reeds gewaarschuwd wegens het gebrek aan sponsors voor deze eerste editie. De chill out, bestaande uit tien tafeltjes en hier en daar een promotiestand, mocht wat beter uitgevoerd worden. Maar laten we onthouden dat PIAS geen cateringservice is, maar een muziekfirma. Dankjewel PIAS, hopelijk is dit het begin van een Europees succesverhaal.

txt & imgs Kwinten Lambrecht