Olaf Stuut - Equilibre

14 oktober 2013

Label: Manual Music
Cat nr: MAN115
Stijl: techno / ambient

Release: 14 oktober 2013

Olaf Stuut geldt als opkomende naam in de Nederlandse technoscene. Een talent, zoals dat zo mooi wordt omschreven, zijn nu verschenen debuutalbum Equilibre klinkt echter als een ervaren producer aan het werk.

Nou heeft de Amsterdammer inmiddels ook wel wat op zijn naam staan. Een officiële remix van een Minilogue-track op het gerenommeerde Duitse Traum-label, de track I See die door Joris Voorn nog werd meegenomen op diens Cocoon Heroes mixalbum, meerdere goed opgepikte EP's -in de razendsnelle dancewereld kun je dat tegenwoordig gerust beschouwen als 'gearriveerd'.

Equilibre bevestigt die status. Olaf Stuut spreekt op zijn soundcloud-pagina weliswaar van een onnavolgbare stijl, zijn muziek zou overal iets oppikken -op dit album maakt hij een behoorlijk solide indruk. Rode draad is de psychedelica, en dan niet van de moeilijke soort, maar in de elektronische variant zoals we die kennen van Gui Boratto of, dichter bij huis, Applescal en in het verleden van James Holden en Nathan Fake.

Voordat deze zich verloren in experimenteerdrift, Stuut houdt doorgaans de dansvloer goed in de gaten. Resultaat is dat Equilibre zich laat luisteren als één lange trip, met overwegend lange tracks die qua sound en sfeer heerlijk op elkaar aansluiten. Soms heel extatisch (Equilibre, Huh), dan weer meer clubby (Orbis Vitae, Static Sphere) of juist heel ingetogen, bijna ambient (Omni, Groundation) -de producer betrekt het allemaal in zijn eigen kleurrijke wereld.

Zo is er een diep hypnotiserende technoplaat ontstaan, waar het stempel techno eigenlijk te kort schiet. Dit is eerder emotierijke elektronica, vernuftig in elkaar gezet door een producer die niet bang is de diepte in te gaan. Een wonderlijke reis is het geworden.

01. Equilibre
02. Luminos
03. Gaia