Oscar Mulero - Muscle and Mind

Oscar Mulero - Muscle and Mind

20 april 2015

Label: PoleGroup
Cat nr: Polegroup031 / Dualistic Concept EP: Polegroup030
Releasedata: 20 april 2015

Met Muscle and Mind brengt Oscar Mulero alweer z’n derde album in vijf jaar tijd uit. Dat is niet niks als je zoals Mulero al meer dan twintig jaar aan de top staat en eigenlijk amper tijd hebt om in de studio te zitten. Toch is het Mulero gelukt om een heel goed album neer te zetten. Dat zit ‘m dit keer juist in de precisie waarmee het gemaakt is en de balans die is gevonden tussen voer voor de dansvloer en geluiden voor de geest. Eigenlijk vreemd maar ook heel bijzonder, als je beseft dat Mulero het grootste deel van de muziek op het album heeft geproduceerd tijdens het toeren gedurende de diverse tussenstops op vliegvelden over de gehele wereld.

De rode draad die door het gehele album loopt is de verbinding tussen lichaam en geest door muziek, al geeft de albumtitel ook overduidelijk het dubbelzinnige karakter van het album weer. De tracktitels zeggen in dat opzicht al genoeg. Er is niet alleen maar ruimte voor het hardere dansvloerwerk (Muscle), maar ook voor meer subtielere en experimentele IDM en soundscapes (Mind). Al valt het met dat ‘hardere’ op zich wel mee; het is zeker geen slappe hap, maar verwacht geen Blawan- of AnD-achtige taferelen. Mulero zoekt bewust naar een uitgebalanceerde mix van opwinding, hypnose, emotie en rust.

Voor wie de Muscle liefheeft zijn Dualistic Concept en Mentally Induced Action dé aangewezen tracks. Lekkere drums en oneindig doordenderende vierkwartsmaten zorgen dat je hier niet bij stil kan blijven staan. In het tweede deel van het album komt de Mind wat meer aan bod, maar overheerst deze nooit. Maar mocht je 201 Element, Muscle and Mind en Mental Causation achter elkaar luisteren kan het gebeuren dat je daarna even het contact met de Aarde verloren bent, want die tracks kunnen bij elkaar gemakkelijk doorgaan voor een hypnosetherapie.

Mulero weet echter het gehele album juist die nadruk niet teveel naar één kant te leggen zodat het nooit daadwerkelijk voor langere tijd een hypnose- of danssessie wordt. Dat maakt deze plaat uiteindelijk ook zo’n mooie harmonie, waarvan Interrelated wel het mooiste voorbeeld is; daar komt alles echt perfect bij elkaar.

Voor wie dan nog hoopt op wat offbeat van de ongekroonde offbeat-koning komt bedrogen uit, want de offbeat staat al een tijdje in de kast van onze Spaanse vriend. Dat zal overigens binnenkort wel veranderen want er staat binnenkort een offbeat-track van Mulero gepland op het Rotterdamse label MORD, van Bas Mooy en consorten. Nog even wachten dus.

Wat overigens nog wel een mooie toevoeging is op Muscle and Mind is de EP Dualistic Concept, die je er bij aankoop van Muscle and Mind bij krijgt als tweede cd. Hierop nog even de zweep erover met Stimulated Reflex en verder fijne remixes van SHXCXCHCXSH en Stanislav Tolkachev, nieuwe sterren aan het technofirmament.

Al met al is Muscle and Mind weer een verrijking van niet alleen het oeuvre van Mulero zelf, maar ook een zeer welkome aanvulling op de ontwikkeling van techno in z’n algemeenheid. Waar 95 van de 100 uitgebrachte technoplaten tegenwoordig naar rechts buigen, kijkt Mulero gelukkig ook nog steeds naar links en blijft hij zichzelf daardoor nog steeds uitdagen en vernieuwen.

Txt: Colin Kraan

CD 1: Muscle and Mind
1. Mind-Body Interaction