Pendulum - Immersion

Pendulum - Immersion

27 mei 2010 Label: Ear Storm / Warner
Cat nr: 5186594882
Stijl: electro / drum 'n bass / pop

Release: 28 mei 2010

Drum ’n bass lijkt verder weg dan het ooit is geweest op het derde album van de van origine Australische groep Pendulum. Mocht Pendulum nog tot drum ’n bass gerekend worden, dan zijn ze waarschijnlijk de meest populaire act ooit. Op Immersion spreidt de band echter haar vleugels en brengt een gevarieerd en toegankelijk album. Meer variatie en vooral meer fun, zo lijkt het, luisterend naar deze vijftien gloednieuwe tracks, die overigens nog altijd herkenbaar Pendulum zijn. Eerste single Watercolour is het meest toegankelijke nummer. Een succesvolle gooi naar de hitlijsten en dat betekent niet per definitie dat er een commerciële knieval wordt gedaan. De rustige breaks en zuivere vocals worden ondersteund door de typische Pendulum synths. De kenmerkende omverblazende synths die bij iedere klank een stoot adrenaline in je lichaam lijken te pompen zijn de rode draad van het album. De eigen stijl wordt verrijkt, niet verloochend. Zo ook als Liam Howlett van The Prodigy komt opdraven en het nummer Immunize een typisch Prodigy-smaakje geeft, zonder dat daarbij het typische Pendulum-geluid verloren gaat. Een nette samenwerking van twee bands die veel gemeen hebben.
Meer fun, meer variatie en meer Pendulum, zo kan Immersion omschreven worden. De tracks The Island - Part I en Part II ademen Ed Banger. De samenwerking met In Flames is pure metal. Pendulum spreidt haar vleugels, maar blijft herkenbaar. Energiek en opzwepend. Immersion is zonder twijfel het beste werk van de groep tot nu toe. De band weet hun kenmerkende geluid uit te bouwen, zodat het herkenbaar blijft, maar absoluut niet gaat vervelen. Immersion is een genot om te luisteren, een bijna-live-ervaring door de speakers.

Rob de Bruyn

01. Genesis
02. Salt in the Wounds