Peshay - Generation

Peshay - Generation

09 december 2013

Cat nr: TRUCD285
Stijl: breaks / funk / jazz / house

Release: 9 december 2013

Paul Pesce aka Peshay mag zich met recht een grote meneer binnen de drum 'n bass sector noemen. Hij kneedde gedurende de jaren 90 memorabele remixes voor groten als Goldie en LTJ Bukem in elkaar, maar brak zelf definitief door met zijn album Miles From Home uit 1999.

Peshay’s toegankelijke drum 'n bass geluid wordt vaak in één adem genoemd met bijvoorbeeld Flytronix (Danny Demierre) – een producer die we kennen van zijn werk voor labels als Moving Shadow en Far Out Recordings. De twee werkten overigens veelvuldig samen op Peshay’s album Fuzion uit 2002, dat de klassieker Satisfy My Love voortbracht.

<iframe width="100%" height="166" scrolling="no" frameborder="no" src="https://w.soundcloud.com/player/?url=https%3A//api.soundcloud.com/tracks/120084633&amp;color=ff6600&amp;auto_play=false&amp;show_artwork=true"></iframe>

Peshay is terug van nooit weggeweest met een nieuw album en een relatief ‘nieuw’ geluid dat meer leunt op live funk, jazz en downtempo/breakbeats met veelal een tropische ondertoon. Niet dat Peshay zich op zijn artiestenalbums vasthield aan enkel drum 'n bass sounds; verre van dat. In feite legde Peshay de basis voor zijn huidige sound en aanpak al op de eerdere langspelers. Op Generation is Peshay’s down- en midtempo-aanpak simpelweg naar een hoger plan getild. Ervaring noem je dat.

De keuze voor Tru Thoughts als label is enigszins verrassend te noemen, maar blijkt een prima match. Het materiaal op Generation is niet bepaald vernieuwend qua geluid, maar wel enorm divers en uitgebalanceerd. Het lijkt er bijna op alsof Peshay er een sport van heeft gemaakt een breed palet van muzikale stijlen en elementen in zijn creaties te versmelten. Dit werkt overigens nergens storend. Peshay weet wel raad met het creëren van een cocktail van diverse muziekstijlen. Of hij nu jazzy/funky downtempo/breakbeats, boogie of tropische housebeats met Zuid-Amerikaanse kruiden brengt; het is overwegend goed wat Peshay op Generation laat horen.

<iframe width="100%" height="166" scrolling="no" frameborder="no" src="https://w.soundcloud.com/player/?url=https%3A//api.soundcloud.com/tracks/115741636&amp;color=ff6600&amp;auto_play=false&amp;show_artwork=true"></iframe>

Voor de fans van Peshay’s prestaties als drum 'n bass producer zal dit album zeker even wennen zijn, maar de langspeler heeft genoeg interessante tracks te bieden om te kunnen boeien. Drum 'n bass zul je overigens niet terughoren op dit album. Met uitstekende, vooral warme tracks als Indigo en het onrustige huppelende Sundown zul je je verre van vervelen tijdens het beluisteren van dit album, is mijn inschatting.

01. Bronx Life
02. Vanguard
03. Indigo