Phoenix - Bankrupt!

Phoenix - Bankrupt!

19 april 2013

Label: Glassnote Records / Atlantic
Stijl: pop

Release: 19 april 2013

De Franse band Phoenix liftte ten tijde van de millenniumwisseling geruisloos mee op de erfenis van de populaire Franse bands/formaties als Daft Punk en AIR. De single If I Ever Feel Better, afkomstig van debuutalbum United uit 2000, zou een groot succes worden. Daarna scoorde de band nog een bescheiden succes met de single Everything Is Everything (2004). Het grote commerciële succes bleef echter uit, maar de kwaliteit van de muzikale output van de band is nooit twijfelachtig geweest.

Bankrupt! is alweer het vijfde studioalbum van de Franse band dat bestaat uit het viertal Thomas Mars (vocals), Deck D’Arcy (bass), Laurent Brancowitz en Christian Mazzalai (guitars). Een album waarmee men muzikaal gezien een enorme stap vooruit heeft gezet, zo is de eerste indruk.

Wat maakt Bankrupt! dan zo goed? Phoenix was al een band van naam en faam, maar met de toevoeging van nieuwe instrumentaria/elektronica en een meer gelaagd geluid weet het gezelschap zwaar te overtuigen. De dikke lagen synthesizers maken de alternatieve popsound een ware attractie. Soms doet de muziek van Phoenix qua sfeer denken aan AIR ten tijde van hun Moon Safari-successen –met name doelend op titeltrack Bankrupt!.

Voorganger Wolfgang Amadeus Phoenix (2009) voelde al aan als een soort van volwassenheidsstatement door de band, maar die ontwikkeling bleek dus slechts een voorbode tot meer. Producer Philippe Zdar, bekend van zijn rol binnen Motorbass, heeft met de band een uitermate fijne langspeler in elkaar gedraaid dat (synth)popmuziek te bieden heeft die uitermate geschikt is voor de grote festivalpodia. Phoenix staat dit jaar niet voor niets op Pinkpop!

01. Entertainment
02. The Real Thing
03. S.O.S. in Bel Air