Qbical - The Night

Qbical - The Night

07 november 2012 Label: Manual Music
Cat nr: MANCD006
Stijl: techhouse / progressive house / elektronica

Release: 5 november 2012

Qbical is de werknaam van Raymond van Baal. The Night is zijn tweede full length album, de opvolger van het uit 2008 stammende Life Is Just A Bunch Of Pixels – een digital only release overigens. Op dat album overtuigde hij (destijds) de house- en techno/minimal scene van zijn uitstekende kwaliteiten als producer. Ook The Night verschijnt op Paul Hazendonk's Manual Music, een label dat de afgelopen jaren al een aantal plezierige albums in de schappen bracht, waaronder platen van Examine en Eelke Kleijn.

The Night is absoluut geen plaat vol vage experimenten, maar is juist prettig toegankelijk. Qbical vindt binnen zijn producties een mooie mengvorm van opgewekte thema's in combinatie met prima beats. Naast de diverse dansvloermomenten brengt Qbical ook een typisch rustmoment –refererend aan het op downtempo gebaseerde 4U. Geen track die echt opvalt, maar een track die een prettige tussenhalte blijkt gedurende de beluistering van het tiental.

Toch zijn het vooral die toegankelijke 4/4 beats die je als luisteraar weten te grijpen. On My Way is een erg fraaie track waarop Qbical een soort huwelijk tussen (stuwende) progressive house en techhouse sluit. Op On My Way, dat bol staat van de zomerse piano- en synthesizerklanken, toont Qbical wat mij betreft zijn allerbeste vorm. Direct daarna volgt het op elektronica gebaseerde Tict, dat zo mee had gekund op de laatste twee albums van John Tejada voor Kompakt.

YtoX is nog zo'n mengvorm van house/techno met elektronica. Eén van de absolute uitblinkers op dit album. Op Rise mengt Qbical een typische Moroder-alike bassline met onrustig wiebelende synthesizer sweeps en sci-fi achtige computerstrings. Andermaal een track met prettig stuwende ritmiek. Een regelmatig terugkerend facet binnen Qbical's producties, zo blijkt.

Na beluistering van het tiental op The Night kunnen we concluderen dat Qbical een prima vervolg op zijn debuut heeft gefabriceerd. Eerlijk is eerlijk, The Night is in de breedte geen album dat zich kan meten met de selecte elite/voorhoede van de scene, maar toch zeker de moeite waard is. Het album heeft een aantal uitstekende, solide en vooral opgewekte tracks te bieden die niet snel zullen gaan vervelen.

01.Cirkel
02.Kxy
03.Ready To Go