Quaeschning & Schnauss - Synthwaves

23 juni 2017

Label: Azure Vista Records
Cat nr: VISTA003
Stijl: Synthesizer Music / Elektronica / Ambient
Releasedatum: 30 juni 2017

Favoriet Ulrich Schnauss heeft het afgelopen jaar niet bepaald stil gezet, zo blijkt uit de diverse albumreleases die hij het afgelopen jaar zowel solo of als co-producer uitbracht. Vanuit het ‘niets’ is daar Synthwaves, een project van Ulrich Schnauss met Thorsten Quaeschning – beide in Berlijn residerend. Het album werd in de herfst van afgelopen jaar geproduceerd gedurende een intensieve periode van twee weken en verschijnt op CD/LP via Jonas Munk’s verse en fijne Azure Vista Records (de digitale versie via Pedigree Cuts).

Getuige de uiteindelijke muzikale output is er met veel toewijding aan dit album gewerkt, want het muzikale plezier spat uit de speakers. Het is geen geheim dat ondergetekende een groot fan van Ulrich Schnauss’ muziek is, maar ook als doorgewinterde luisteraar van zijn materiaal word je in dit geval deels op het verkeerde been gezet. Waarom? De sound op Synthwaves is toch wel enigszins anders dan dat je normaliter van Ulrich Schnauss gewend bent – waarbij zijn trademark sound overigens nergens uit beeld verdwijnt overigens.

Synthwaves is min of meer een ode aan de synthesizermuziek zoals die in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw werd gemaakt. De scene waarbinnen mensen als Jean-Michel Jarre, Vangelis en Alan Parsons (The Alan Parsons Project) furore maakten. Muziek die ook door het grote publiek gedragen zou worden met Jan Hammer’s nog altijd prachtige Crockett’s Theme (uit de Miami Vice-serie) als bekend voorbeeld – een nummer één hit in de charts medio jaren '80.

Quaeschning & Schnauss sloten zichzelf op in een studio vol met vintage synthesizers, analoge sequencers en drum machines, wat resulteert in een album boordevol pure elektronisch muziek. Synthwaves voelt als een fijne soundtrip langs schilderachtige bestemmingen en fungeert als zogeheten muzikaal behang. Heerlijke soundtrack voor op de achtergrond die ieder jaargetijde overeind blijft. De beste tracks op het album zijn wat mij betreft openingstrack Main Theme en het slotakkoord Prism, die beiden vooral aanspreken vanwege de magische thema’s. Enigszins vergelijkbaar is de muziek van Kris Menace, die je met dezelfde dikke lagen synthesizers in een smaakvolle trance helpt. Quaeschning & Schnauss laten met Synthwaves horen dat ze binnen het domein van de synthesizermuziek ‘key players’ zijn. Voor de fans van Ulrich Schnauss is deze niche benadering een welkome aanvulling op al het moois dat hij de afgelopen vijftien jaar al uit zijn hoed toverde.

01. Main Theme
02. Rain On Dry Concrete
03. Slow Life