Robert Babicz - The Owl And The Butterfly

26 juni 2013

Label: Systematic Recordings
Stijl: techhouse / house

Release: eind juni 2013

Een stille kracht van de Duitse technoscene, deze Robert Babicz. En niet eentje van het robuuste soort, de Poolse producer kan namelijk prima schakelen tussen de steviger geluiden uit Berlijn naar de subtiele, door (deep)house ingegeven variant van zijn thuisstad Keulen. De muziek op The Owl And The Butterfly toont hem vooral een kunstenaar in laatstgenoemde categorie.

Het is Babicz' derde album op Systematic Recordings in zes jaar tijd, het laatste deel van een trilogie. En die wordt gekenmerkt door mooie, betoverende geluidspaletten, begeleid door volle techhouse-grooves. Naar het schijnt liet de producer zich hiervoor inspireren door de natuur, maakte regelmatig lange boswandelingen, en dat is te horen in de kortstondige ambient-intermezzo's, de zogenaamde Dream Sequences.

Daar tussenin etaleert de Pool zijn veelzijdigheid. Enerzijds een klassieke track als A Girl From Jupiter, diep en trancey, anderzijds het downtempo, bijna lounge-achtige Crazy. Maar het meest op zijn plek is Babicz in de midtempo techhouse, waar hij zijn dominante baslijnen en melodieën uitgebreid kan presenteren. Met zomerse tracks als Bensberg en Get Your Shoes maakt hij zelfs heerlijke Ibiza-sfeermakers, al blijft hij aan de goede, wat steviger kant van de deephouse.

Babicz maakt muziek vanuit zijn hart, dat moge duidelijk zijn, maar ook met een duidelijke kennis van dance-historie. En dan niet alleen die van hemzelf, wat hij met de rework van de nog altijd sterke crowdpleaser Sonntag (één van zijn eerste singles uit 2005) onderstreept, maar ook wat zijn geluid in het algemeen betreft. Het klinkt simpelweg als vintage techno en house, zonder al teveel vreemde uitstapjes, maar uitblinkend in degelijkheid.

Het maakt Robert Babicz al jaren een populaire producer onder dj's, die zijn tracks gebruiken als ideale tools. The Owl And The Butterfly brengt het allemaal samen. Het door acidbleeps gedreven On The Streets is ideale brandstof voor een gejaagde techhouse-set, het ingetogen Cogito Ergo Sum dat daarop volgt past juist weer in de opbouw van een deephouse-set. Babicz maakt zo wat muzikale cirkels compleet, onmisbaar voor de liefhebber van het diepere danswerk.

01. Venus Transit
02. Dream Sequence 1
03. A Girl from Jupiter