Robert Hood / Floorplan - Shaker / Ritual

20 april 2015

Label: EPM Music
Cat nr: EPM38 / EPM10V
Releasedata: 20 april 2015

Je zou denken dat Robert Hood eens even wat rust zou pakken na het vieren van het 20-jarig jubileum van zijn label M-Plant vorig jaar, maar niets is minder waar. Robert is ondanks het uitbrengen van vele nieuwe releases (vanwege datzelfde jubileum), een gruwelijk druk tourschema en tegenslagen in de persoonlijke sfeer gewoon doorgegaan en levert nu ‘gewoon’ weer een nieuwe EP af. Niet op het vertrouwde M-Plant, maar op EPM Music, een label behorend bij zijn promo- en boekingsagency. Daarnaast is het bijzonder dat Hood voor de eerste keer een EP aflevert waarop zowel een nieuwe release van hemzelf staat als één onder zijn alias Floorplan.

De nieuwe EP telt maar twee tracks, maar het zijn er wel weer twee die we zeker terug gaan horen her en der de komende tijd. Vorig jaar werd de Replant-mix van Floorplan’s Never Grow Old op werkelijk elk festival wel gehoord, dit keer moeten dat dan Shaker en Ritual worden. En die tracks hebben die potentie zeker.

Shaker lijkt in de breedste zin de meest festivalvriendelijke. Dat komt echter vooral niet door de opzwepende en harde kick, maar vooral door de subtiel toegepaste vocal en de typisch Hood-groove die de track wat vriendelijker maken ten opzichte van Ritual. Al lijkt het loopje dat door de hele track heen loopt wel heel erg op het loopje uit Heiko Laux’ Hypnomarchin’ uit 2002. Stiekem gevalletje van plag.... nee toch?

Ritual is aldus een beetje de wat bozere broer van de twee; ietwat onrustig door de hysterische synths, met knetterende hi-hats en een zware bas. Wat meer geschikt voor de donkere festivaltenten zeg maar.

Één ding is zeker: We gaan weer een hoop Robert Hood en Floorplan horen deze zomer.

Txt: Colin Kraan

1. Robert Hood - Shaker