Ryan Davis - Particles Of Bliss

Ryan Davis - Particles Of Bliss

07 juni 2012 Label: Traum Schallplatten
Cat nr: TRAUMCD26
Stijl: techhouse / techno / elektronica

Release: 4 juni 2012

Ryan Davis is de alias van Sebastian Waack. Een producer die rond 2006 voor het eerst op de radar verscheen. Traum Schallplatten herkende zijn talent en gunde Davis de release van een volwaardig album – zijn debuut.

Op dit fijne album vinden we muziek die ons nog het meest doet denken aan Extrawelt. Een verfijnde en vakkundig afgemeten mix van smaakvolle techhouse, techno en elektronica, waarbinnen veel aandacht is voor melodie/sfeer. Extrawelt is niet het enige aanknopingspunt. Soms herkennen we ook de magische sferen van Warp-acts als Plaid en/of Boards Of Canada. Daarnaast is ook de sprookjesachtige aanpak van labelgenoot Dominik Eulberg een referentie – hetzij in mindere mate. Het album start met een ingetogen, beatloos moment met de titel The Enchanted Garden.

Een track die orde en rust uitstraalt. Vanaf dat moment komen de bassdrums uit de speakers rollen. Where The Right Things Are is een solide dansvloertrack met een warme gloed overgoten. De dikke lagen van synthesizers werken bijna hypnotiserend. Het blijkt het begin van een hele rits aan fantastische tracks, waarbij het niveau akelig constant blijft. Ryan Davis blijkt een vakman die garant staat voor prachtige luistermuziek met een stuwende werking.

De mensen achter Traum Schallplatten communiceerden maanden geleden al een ‘alert’ rondom de naderende release van dit album. Dat ‘alert’ blijkt na beluistering van Particles Of Bliss meer dan terecht. Dit album zal een breed publiek aanspreken en zonder twijfel (einde) jaarlijstjes gaan halen.

01. The Enchanted Garden
02. Where the Right Things Are
03. Beluga