Sabrina Malheiros - Clareia

17 juni 2017

Label: Far Out Recordings
Cat nr: FARO199
Stijl: Brazilian Fusion Jazz / Samba / Bossa Nova / Nu Bossa
Releasedatum: 23 juni 2017

Als je de zomer vanuit je speakers of headsets wilt laten klinken, dan kun je altijd aankloppen bij Far Out Recordings – specialist in moderne Braziliaanse muziek, veelal vermengd met elektronica. Sabrina Malheiros, dochter van Azymuth’s Alex Malheiros, heeft de afgelopen vijftien jaar een stabiele en betrouwbare naam opgebouwd als zangeres van heerlijk dansbare Brazilian flavours. Op haar albums horen we veelal de Braziliaanse muzikale rijkdom vanuit samba en bossa nova vermengd worden met fusion jazz (of jazz-funk).

Clareia is het vierde album van Sabrina Malheiros, die met haar drie voorgaande albums veel succes had, zo lezen we in de persbijlage. Het materiaal op het album werd of door Sabrina Malheiros individueel, of door Sabrina Malheiros in samenwerking met vader Alex Malheiros en Daniel Maunick geschreven. Op Clareia bemerken we naast de genoemde kruiden ook invloeden vanuit disco/boogie, die toegevoegd zijn aan het muzikale kleurenpalet van de zangeres.

Op Clareia staan elf prima tot uitstekende tracks, zonder echte noemenswaardige uitschieters of tracks die blijven kleven. Dit in tegenstelling tot de eerdere drie albums van Sabrina Malheiros. Is dat een probleem? Welnee, Sabrina Malheiros mogen we gerust één van de betere Braziliaanse vocalisten/artiesten noemen die voortborduren op de enorme erfenis die Azymuth – nog altijd actief (hetzij in aangepaste samenstelling na het overlijden van José Roberto Bertrami in 2012) – opgebouwd heeft. Als we dan toch een album favoriet mogen aanwijzen, dan is dat de vrolijk swingende titeltrack Clareia, dat naast fijne polyritmiek (gebruik van bossa nova en batucadaritmes) ook een aanstekelijk thema bevat. Toco op het Italiaanse Schema label is nog zo’n geweldig voorbeeld van de eigentijdse vertaling van de unieke Braziliaanse samba en bossa nova klank, vermengd met fusion jazz.

1. Celebrar
2. Clareia
3. Em Paz