SCNTST - Puffer

16 februari 2015

Label: Boysnoize Records

Cat nr: BNRCD024

Stijl: Techno/Ambient

Release: 16 februari 2015

SCNTST, het alias van de 21-jarige Bryan Müller, heeft zich in relatief korte tijd weten te profileren als een groot producertalent. Na zijn eerste album uit 2013, Self Therapy, kon ook niet anders geconcludeerd worden. Die status komt met de release van zijn tweede album niet in gevaar. Integendeel, Puffer onderstreept alleen maar de genialiteit van de jonge Duitser. In alle opzichten hoort het zich aan als een zeer creatieve en prachtig uitgewerkte release.

Wie de muziekstijl van SCNTST alleen omschrijft als techno, doet tekort aan zijn creaties. Rauwe en krachtige beats vormen dan wel vaak de ruggengraat van zijn tracks, de body zelf is gemaakt van veel gevoel in de vorm van diepe, meeslepende melodieën. Daarmee kan van Müllers producties net zo makkelijk gezegd worden dat het ambient is, als dat het techno is. Deze cross-over qua stijl is ook op Puffer prominent aanwezig. Donkere, dikke beats die van heel diep lijken te komen, smelten samen met sferische tonen tot een energiek geheel. Het levert zeer sterke gevoelstracks op die een dromerige staat hebben zoals bij Render for Peace en Hendy het geval is. Bij de laatstgenoemde is het net alsof je de wind door de bomen hoort ruizen.

Kristall Editon zet een mooie sprookjesachtige sfeer neer alsof er een fee met haar toverstafje zwaait. Ook Flight zoekt de hogere sferen op met een intro waarbij het net lijkt alsof je in een opstijgend vliegtuig zit. Donkere geluiden zijn eveneens aanwezig op Puffer, zoals bij Gletscherspalte en Ice waarop een onheilspellende sfeer word opgeroepen. De tot de verbeelding sprekende sound van SCNTST zit knap in elkaar op Puffer. De subtiliteit en klasse straalt er van af. Alleen op Mondquelle [Spirit Mix] is er sprake van een irritant getik in de intro, alsof er iets vastloopt.

Verder valt er niets aan te merken op Puffer. Het is een album van formaat wat bewijst dat SCNTST een producer is met gevoel voor stijl, kwaliteit en compositie. Wat ook nog een leuke bonus is, is het feit dat alle tracks naadloos op elkaar aansluiten. Daardoor is het gehele album te beluisteren als één set.

Txt: Elbert Kauffmann

01. Render For Peace
02. Life Of Ares