18 maart 2014

Label:
OWSLA / Big Beat

075679944993
Stijl: EDM

Release: 18 maart 2014

Sinds de EP ‘’Scary Monsters and Nice Sprites’’ heeft Sonny Moore, beter bekend als Skrillex, de wereld van de EDM veranderd. Dubstep werd uit haar donkere kelders getrokken en werd toegankelijk gemaakt voor het grote publiek. De commercialisering van de dubstep maakte hem een van de meest geliefde en tegelijkertijd gehate artiesten in de dance-wereld.

Vier jaar later: na zijn debuutalbum Recess is het duidelijk dat Sonny Moore zich geen fluit aan heeft getrokken van het negatieve commentaar. Sterker nog, zijn stijl is uitgebouwd tot een waar uithangbord van de verzamelnaam EDM, zonder zijn eigen signature sound te verliezen. Dubstep-, drum and bass-, 110BPM-, electro-, reggae-, hip-hop- en zelfs deephouse-invloeden zijn terug te horen op het album.

Recess bestaat eigenlijk uit twee onderdelen: De meeste nummers zijn een afspiegeling van zijn optredens waarbij springen en beuken in de moshpit het hoofddoel blijft. Samenwerkingen met Kill The Noise en Major Lazers Diplo zijn dus niet helemaal verrassend, met als ultieme kers op de taart een collab met Fatman Scoop: “BASS DROP!” Skrillex laat echter ook een andere kant van zichzelf zien. Bij onder andere ‘’Doompy Poomp’’, ‘’Coast is Clear’’ en ‘’Fire Away’’ is er veel meer rust te vinden dan we van hem gewend zijn. Een rust die we niet kennen uit zijn liveshows, een rust die niet te horen is in zijn eerdere releases.

Dat Sonny Moore veel naar Knife Party heeft geluisterd is duidelijk. De nummers ‘’All Is Fair In Love And Brostep’’ en ‘’Ragga Bomb’’ lijken bijna ghostproducties te zijn. De nummers passen echter prima in het totaalplaatje van het album, vooral door de vocalen, die zijn verzorgd door de Ragga Twins. Hierin is een duidelijke ‘’Wild For The Night’’-sfeer te herkennen.

Met Recess heeft Skrillex heeft een nieuwe kant van zichzelf laten zien, zonder zijn huidige fans te verloochenen. Wanneer je Skrillex een commercieel stukje EDM-speelgoed vond, zal je mening na het horen van het album waarschijnlijk niet veranderen. Niet alleen de dubstepliefhebbers, maar ook de liefhebbers van andere genres zullen een hekel krijgen aan Skrillex, omdat hij ‘’hun’’ genre de mainstream in sleept.

De liefhebber van Skrillex’ veelzijdigheid heeft met Recess een waar juweeltje in handen. Als een van de grootste EDM-ambassadeurs laat hij zien hoe veelzijdig een enkele artiest kan zijn, zonder zijn eigen identiteit kwijt te raken.

Txt: Stef Snakkers

1.

"All Is Fair in Love and Brostep" (featuring Ragga Twins)