Solomun - Zora

Solomun - Zora

27 juli 2015

Label: Diynamic
Stijl: House/Deephouse
Releasedatum: 31 juli 2015

Sinds Solomun tien jaar geleden begon met produceren heeft hij absoluut niet stil gezeten. Met zijn tientallen toonaangevende releases, remixes, compilaties en sets heeft hij bewezen geen kleine jongen meer te zijn. Het was dan ook geen verrassing dat hij in 2012 door Mixmag werd uitgeroepen tot DJ van het jaar. Een nadeel van zo’n staat van dienst is dat al je nieuwe werk onder een loep wordt gelegd en ieder foutje sterk wordt uitvergroot. Heeft Solomun wat te vrezen van zijn laatste werk?

De van oorsprong Kroatische artiest grijpt met Zora terug naar zijn afkomst: de drie nummers hebben allemaal een Kroatische naam. Met de gelijknamige track Zora (ochtendgloren) schrijft hij een prachtig muzikaal epistel. Bijna tien minuten lang blijft de progressie van de muziek onderhoudend én verrassend. Sommige details doen denken aan het op kerkklokken geïnspireerde album Black Noise, van Pantha Du Prince.

Fantazija wordt aangezet met een iets zwaardere baslijn en intensere drumloopjes. Ook hier weet Solomun de spanning op een juiste manier op te bouwen, en wanneer de enigszins gedetunede synths zich in het geheel mengen is het muzikale plaatje helemaal compleet.

De drie-eenheid lijkt in de eerste instantie compleet met Nada (hoop). Het gitaartje in combinatie met de synthetische strijkers valt perfect samen met de opbouw van de drums. Toch weet Solomun de opgebouwde spanning in deze track niet zo goed te gebruiken al in de twee voorgangers op de E.P.. Zonde, want in beginsel is Nada misschien wel de grootste clubbanger van de EP. Wie biedt zich aan voor de remix?

Txt: Stef Snakkers

1. Zora
2. Fantazija