Soul Clap - EFUNK

Soul Clap - EFUNK

26 april 2012 Label: Wolf + Lamb Records
Cat nr: WLCD02
Stijl: pop / R'n'B / disco

Release: 20 april 2012

Hoge verwachtingen bij dit debuutalbum van Soul Clap. Het duo uit Boston slingert nu al jaren de meest aparte edits en remixen de wereld in, in 2010 zelfs resulterend in een bescheiden clubhit met Extravaganza, en wordt geschaard onder de golf vernieuwende disco/house artiesten van de Amerikaanse westkust. Het Newyorkse collectief/label Wolf + Lamb voorop, waar dit album ook wordt uitgebracht.

Eli Goldstein en Charles Levine gaan echter niet opzichtig voor de dansvloer op EFUNK. Zoals we van ze gewend zijn wordt er wel lustig gegrepen uit verschillende muziekstijlen van de afgelopen decennia. Van 80's pop, zoals Take It Slow, dat klinkt als Janet Jackson in haar hoogtijdagen, gaat het naar obscure electrobeats met raps van blogpiraat The Genevan Heathen. Om niet veel later schaamteloos een paar beats van Snap! te lenen en aan te vullen met verwijzingen naar 90's classic Hear The Drummer Get Wicked op het energieke Lets Groove On.

Ja, het is een feest der herkenning dat 'The Clap' hier bouwt. R'n'B uit de tijd dat er nog ziel in die muziek zat, geinige referenties naar 80's en 90's disco en soul, een hitgevoelige cover van Need Your Lovin (met verrassende vocalen van All Saints' Mell Blatt) en de vrolijke funk van Clapping Song. Tegen het einde komt met Islands In Space pas de deephouse van anno 2012 in zicht, op dat moment een volstrekt logische voortzetting van de nummers daarvoor.

Om maar te benadrukken dat dit EFUNK geen vals sentiment is. Soul Clap kent haar klassiekers, maar weet er een geheel eigen, hedendaagse sound aan te geven. Zeer cool, zeer Amerikaans, zeer kleurrijk. Verwachting ingelost, lijkt me zo.

01. EFunk Intro
02. Take It Slow feat. Franceska
03. The Alezby Inn feat. The Genevan Heathen