St. Germain - St. Germain

St. Germain - St. Germain

08 oktober 2015

Label: Parlophone / Warner Music France
Stijl: Afrodeep
Releasedatum: 9 oktober 2015

Het is eindelijk zo ver, het moment waarop de fans ruim vijftien jaar hebben zitten wachten. St. Germain is back met een heel nieuw album, genaamd naar hemzelf. De verwachtingen van de fans zijn hoog na zijn laatste album Tourist, een album dat vol zat met jazzy invloeden, en sfeervol en afwisselend was. Het album zat soms zelfs tegen het experimentele aan, maar het zette het loungegenre, dat toen zeer populair was, nog veel meer op de kaart. In vrijwel geen enkel café werden tracks als Rose Rouge of So Flute niet gedraaid.

De Fransoos Ludovic Navarre, St. Germain's echte naam, heeft ondanks een sabbatical van vijftien jaar toch niet helemaal stil gezeten en komt nu terug met een album dat alle verwachtingen weet te overtreffen. Wat direct opvalt aan het album is de herkenbare jazzy St. Germain-sound. Maar toch ook weer niet, want het lijkt wel alsof er een wereldreis gemaakt is om de sound van dit album te onderscheiden van eerder geproduceerde albums.

Real Blues, het nummer dat al als voorproefje de wereld ingeslingerd is, is ook het beste nummer van het album, het geeft op een bijzondere manier emotie mee aan de luisteraar. Het West-Afrikaanse tokkelinstrument ngoni in dat nummer brengt je mee naar West-Afrikaanse landschappen waar de nachten lang zijn. De nachten waarin de mensen de wilde dieren zijn, en zij de prooi zijn in plaats van andersom.

Het album is opgebouwd als een dag. Je begint in de nacht, op een moment waarop je op een fijne manier een beetje opgefokt bent. Dan komt de zon op, tijdens Sittin' Here, wat wordt opgesierd met traditionele zanglijnen over de loungesound die we gewend zijn. In de volgende track Hanky-Panky wordt je meegenomen naar het ontbijt. In dit nummer staan de drums veel meer centraal op de achtergrond en is er een djembé en een krin te horen. Vandaar kabbelt de dag op de rest van het album voort richting de middag en de avond.

Conclusie: Het nieuwe St. Germain-album is vol van Afrikaanse sferen, en dat maakt het een beetje mystiek. Het is melodieus en verfrissend. Het album laat je bewegen, het album laat je nadenken over de wereld verder dan ons veilige Europa, en leert je zo nieuwe stijlen, klanken en culturen ontdekken. Op dit moment is alleen de single Real Blues nog te beluisteren via YouTube (zie boven), maar check dit prachtige album snel wanneer het uitkomt.

Op 9 oktober aanstaande komt St. Germain's nieuwe album uit in Nederland en op 10 november geeft hij een concert in TivoliVredenburg in Utrecht, dat helaas al is uitverkocht. Wel spraken we St. Germain zelf al over zijn album en vele andere zaken, check dat interview hier.

Txt: Sophie Cramer

1. Real Blues
2. Sittin’ Here