Reviews + Partyreports
Terug naar de 18e eeuw met Amadeus

Terug naar de 18e eeuw met Amadeus

04 januari 2010 Na onvergetelijke themafeesten als La Bohème, Eyes Wide Shut en The Good, the Bad and the Ugly, besloot Lloyd & Acardi 2009 opnieuw in stijl af te sluiten en wel met ‘Amadeus’ in het prachtige grachtenpand Felix Meritis. Zodra je dit gebouw binnenstapt is het alsof je terugkeert in de achttiende eeuw en laat dat nou ook net het tijdperk zijn waarin één van de grootste componisten aller tijden, Wolfgang Amadeus Mozart ook leefde, de inspirator van ontelbare musici en creatievelingen die na hem op de wereld kwamen; zo ook voor de mensen achter Lloyd & Acardi.

Wie naar deze unieke Oud & Nieuw festatie wilde komen, moest zich weelderig uitdossen en gekleed gaan in strakke korsetten, wijde rokken of jassen die met gouden knopen bezaaid zijn. En ook niet onbelangrijk: de accessoires mochten ook niet vergeten worden. Want witte pruiken, pastelkleurige pumps (zelfs voor de mannen!), parelkettingen, broches, steekpenningen, manchetknopen of beschilderde waaiertjes doen het totaalbeeld alleen maar goed. Om nog maar niet te spreken over de witte pruiken of rode blosjes op de wangen; die maken het plaatje natuurlijk helemaal af!
De vraag is alleen vaak bij dit soort themafeesten of het publiek zich wel in groten getale aan de dresscode houdt… Al zorgt de hooggewaarde reputatie van de organisatie achter dit evenement er wellicht voor dat de gemidddelde bezoeker van het feest zich even achter de oren heeft gekrabd voordat hij of zij zich naar de Felix Meritis begaf. Want tja, op de voorgaande spectaculaire Oud & Nieuwfeesten van Lloyd & Acardi hield ook vrijwel iedereen zich keurig aan de kledingvoorschriften. Met andere woorden: de verwachtingen van deze avond waarbij Mozart centraal stond, waren hooggespannen. Je zou er niet alleen je ogen uit kunnen kijken qua kleding; het decor, de muziek en de versieringen zouden het allemaal nog grootser en indrukwekkender moeten maken!

En zo geschiedde. Want alleen al de entree in het monument uit de Gouden Eeuw, de Felix Meritis, kon op zijn zachtst gezegd imposant genoemd worden. De voorgevel en de zuilen waren prachtig uitgelicht en bij de deur stonden portiers, gekleed als ware ze bedienden van het Britse Koninklijke huis uit de achttiende eeuw. Eenmaal binnengekomen, leek het alsof je een balzaal binnenliep van datzelfde Buckingham Palace. De mannen en vrouwen waren prachtig verkleed, de kroonluchters zorgden voor een sfeervolle schemering, de deejays stonden als hofleveranciers achter hun meest waardevolle bezit: hun unieke, op het klassieke thema afgestelde dansplaten.
Tot ver na 12 uur werd er op adellijke, decadente wijze gefeest. Zoals het hoort waren de glazen champagne niet aan te slepen, net als de zoete lekkernijen, waaronder uiteraard de niet te missen oliebollen. En wie ineens een opkomende drang voelde om ook een masker of witte pruik op te zetten, was aan het juiste adres in één van de mooie, monumentale zalen. Want daar kon in ruil voor enkele muntstukken alsnog een keuze worden gemaakt uit tal van tussen kunst en kitsch-achtige accessoires. Je kon er zelfs een echte, ouderwetse ‘moustache’ als man, of ach, waarom ook niet als vrouw, laten aanmeten.
Nu nog even over de muziek. Want wie draaiden er nu eigenlijk die mixen van klassieke, theatrale muziek met enerzijds danceplaten en anderzijds de golden oldies? Victor Coral was ongetwijfeld de grootste naam die achter de draaitafels plaatsnam. Maar The Funky Bastard, Kareem Raїhani en Freddy Spoel zijn ook geen onbekende meesters of the wheels of steels en maakten de gekte compleet. Wij zeggen: op naar een volgende editie van een te gek Lloyd & Acardi feest, want deze creatievelingen weten pas echt hoe je een nieuw jaar het beste kunt inluiden!

txt Fabienne Robben
Party Tips