Tiefschwarz - Chocolate

Tiefschwarz - Chocolate

28 mei 2010 Label: Souvenir Music
Cat nr: SouvenirCD002D
Stijl: deephouse / techhouse

Release: 28 mei 2010

Ook Tiefschwarz keert dit jaar eindelijk weer terug met een volwaardig album. Voorganger Eat Books dateert alweer van 2005, hoogste tijd dus voor de broertjes Ali en Basti Schwarz om zich weer eens te onderscheiden met een echte langspeler. Want alle uitstekende remixen (voor oa. Madonna, Groove Armada en DJ Hell) ten spijt, de Duitsers zijn met eigen producties ook nog altijd ijzersterk.
Dat bewijst dit derde album, uitgebracht op hun eigen Souvenir-label, waar de heren trouw blijven aan hun deephouse-roots met uitstapjes naar de wat experimenteler geluiden. Zo opent de plaat met dromerige tracks als Home, Kraft en Legends, lekker luie housegrooves met zweverige samples en vocalen. Je voelt ondertussen hoe de spanning opbouwt, via het ingetogen I Can't Resist naar het absolute prijsnummer van de plaat, What You Want. Geweldig hoe hier een strakke technobeat van donkere accenten wordt voorzien, uitmondend in een waanzinnig mooie melodielijn tijdens de break -gevoelsmuziek voor de dansvloer.
Vervolgens begint de tweede helft van Chocolate met piano-intermezzo Bon Voyage, het jazzy Trust en typisch Berliner minimal op Find Me en Stones. De muziek klinkt hier iets lichter dan het introverte eerste deel, al blijven kale minimal en (deep)house de toon bepalen. Pas tegen het einde duikt het duo in experimenteler tracks, een bijna vanzelfsprekend verloop van diepe club- naar eigenzinnige studiomuziek.
Zo lijkt Tiefschwarz zich uitstekend te hebben hervonden. Jaren geleden nog weggezet als electrohouse-act, duiken de Duitsers nu weer in de ondergrond, met strakke, donkere house versus ingenieuze samples, vocalen en melodieën. Echt grote hits staan er niet op Chocolate, althans, niet van het soort waar een groot publiek op af zal komen. Maar de eigen achterban, alsmede de minimal/techhouse scene zal hier erg blij van worden.

01. Home Intro
02. Home (feat. Daniel Wilde)
03. Kraft