TodaysArt, een bijzonder festival in Den Haag

29 september 2010 Op 24 en 25 september vond alweer de zesde editie plaats van TodaysArt, een bijzonder festival in Den Haag. TodaysArt richt zich op (zeldzame) vormen van - en vooral de relaties tussen - muziek, kunst en technologie. Dance.nl bezocht dit fantastische festival en genoot met volle teugen.

Iedereen die geïnteresseerd is in kunst, muziek, technologie en de interacties tussen deze disciplines, kan zijn of haar hart ophalen tijdens TodaysArt in Den Haag. De diverse en uitgebreide programmering – exposities, voorstellingen, concerten – maakt het de bezoeker niet makkelijk. Want, wat te kiezen als er zóveel te beleven valt? Dance.nl koos op de vrijdagavond voor het Theater aan het Spui, de Lutherse kerk en het Paard van Troje.

Theater aan het Spui

Door 1024 Architecture (François Wunschel en Pier Schneider) werd in de kleine zaal van het Theater aan het Spui ‘Euphorie’ uitgevoerd. In Euphorie staan interacties tussen beeld, geluid, beweging en ‘accidents of life’ centraal, en dit resulteert in een verbluffende audiovisuele ervaring. Op het podium staan de twee artiesten met hun apparatuur tussen vier achter elkaar geplaatste gaasdoeken. Op deze doeken wordt beeld geprojecteerd dat de beweging van het geproduceerde geluid weergeeft. Deze één op één relatie tussen beeld en geluid werkt hypnotiserend, en door de set-up van de doeken wordt er diepte in het beeld gecreëerd.
Bijzonder zijn de tl-buizen die zijn voorzien van een snaar/draad, waardoor ze fungeren als een muziekinstrument. Maar, ze zijn meer dan dat: door de buizen te bewegen, wordt real-time de projectie op het doek gestuurd. Memorabel is ook de projectie van een gezicht die de tekst ‘vertelt’ die door een van de heren wordt ingesproken. Het slechts veertig minuten durende Euphorie is een verrassende en vooral onvergetelijke audiovisuele ervaring, die veel te snel ten einde is.

Lutherse kerk
In de Lutherse kerk is het mogelijk om de zelden uitgevoerde ‘Poéme Symphonique for 100 Metronomes’ van György Ligeti (een avant-garde componist) bij te wonen. In vier rijen staan honderd, in verschillende snelheden tikkende mechanische metronomen opgesteld (het blijken er overigens 98 te zijn). Aanvankelijk roept het kakofonische getik de associatie op van een flinke regenbui, maar als de metronomen één voor één stilvallen, ontstaat er een bijzondere wisselwerking tussen de apparaatjes die nog wel tikken. Hoe verder het stuk vordert, hoe stiller het publiek wordt. Tegen het einde, als er nog een handjevol tikkende metronomen over zijn, zitten velen op het puntje van hun stoel gebiologeerd te kijken en te luisteren. Als de laatste metronoom uiteindelijk stilvalt, barsten alle aanwezigen uit in een daverend applaus. Na de onvergetelijke voorstelling in het theater, zorgen ook 98 tikkende metronomen voor een intrigerende ervaring.

Paard van Troje
De programmering in het Paard van Troje voor deze vrijdagavond belooft ook iets bijzonders te worden. In de grote zaal bijt Matthew Hawtin (‘de broer van’) de spits af met een twee uur durende ambientset. Daarna is het tijd voor ‘Container’, een samenwerking tussen de labels Minus en Raster-Noton. Container neigt naar de meer experimentele kant van (minimal) techno. Alva Noto, Richie Hawtin, Gaiser (als vervanger van JPLS) en Byetone maken één voor één hun opwachting. De heren zorgen voor een experimenteel muzikaal avontuur dat, aansluitend op de set van Matthew Hawtin, langzaam wordt opgebouwd. Na Alva Noto en Richie Hawtin, is het vooral Gaiser die met zijn zeer dansbare set het publiek laat losgaan. Na de tweede set van Alva Noto is het de beurt aan Byetone die het roer weer overgeeft aan Richie Hawtin. Hawtin brengt een diepe set ten gehore en als afsluiting draaien de heren gezamenlijk nog een set.

Container zorgt niet alleen voor een muzikaal avontuur: met maar liefst negen beamers die zijn verdeeld over drie enorme wanden is het ook visueel een spektakel. Twee vj’s (waaronder Ali Demirel) zorgen voor ijzersterke visuals die aansluiten bij de muziek. Alva Noto en Byetone verzorgen real-time, maximaal corresponderend met hun muziek, hun eigen visuals – werkelijk adembenemend! Muzikaal en visueel is deze avond bijzonder, maar wat Container zo speciaal maakt is dat de geheel eigen stijl van iedere artiest, zowel op muzikaal als visueel gebied, de ruimte krijgt zónder dat het totaalconcept verloren gaat in een ratjetoe van stijlen.

Container laat een gebiologeerde bezoeker bijna vergeten dat er ook in de kleine zaal artiesten staan die een bezoek meer dan de moeite waard zijn. Een bliksembezoek aan Bionic Boogie leert dat Anthony ‘Shake’ Shakir heerlijke funky platen draait waarop de zaal lekker losgaat. Maar, ondanks het heerlijke geluid van Shakir valt de audiovisuele lokroep van Byetone, die op dat moment in de grote zaal draait, niet te weerstaan.

txt Paulien Oldenhave
imgs Marcella Merkx