TWSTD DJ Contest, Battle of the finest!

TWSTD DJ Contest, Battle of the finest!

22 maart 2010 Het afgelopen jaar hebben 160 getalenteerde diskjockeys uit het hele land in 60 rondes gestreden voor plaatsje in de finale van de prestigieuze TWSTD DJ Contest. Zaterdagavond was het zover iets na middernacht zouden de vier overgebleven deejays het tegen elkaar opnemen om zo de contest en alle faam die het met zich meeneemt in de wacht te slepen.

Zoals elk jaar sta ik netjes iets voor middennacht bij de melkweg te wachten tot deze poptempel haar deuren zou open, helaas had de melkweg twee concerten geprogrammeerd voorafgaand aan de contest. Deze concerten liepen beiden ruim een half uur uit waardoor er er op een zeker moment niet alleen house liefhebbers die in de hal stonden te wachten bij de jassen, maar ook Hiphoppers die een avondje Fakkelbrigade hebben gehad en een grote groep metalheads die na een avondje Led Zeplin immitanten hun jas kwamen op halen. Door deze chaos miste ik de openingsact van de avond mijn favoriet en winnaar van de contest een jaar geleden, Kevin Arnemann. Deze nog maar 17 jaren jonge deejay heeft mij, en velen met mij, het afgelopen jaar keer op keer weten te bekoren met zijn pakkende en stevige techno. Gelukkig hadden we nog vijf acts in het verschiet, dus rouwig waren we er niet onder.
De eerste deelneemster van de avond noemt zich zelf Miss Fuzzy ,deze 27 jarige dame die door de weeks als Aneta door het leven gaat gooide gelijk flink de beuk er in. Voor veel mensen was dit precies wat ze nodig hadden, want ze deed deze grote zaal op haar grondvesten trillen. Naar mijn idee draaide ze veel te hard als opener van de contest, om mij heen stonden fans van haar die mij konden vertellen dat dit haar stijl was en dat ze daar in hun ogen ook niet van moest afwijken. Persoonlijk vind ik dat een deejay moet kunnen aanvoelen hoe hard je kan draaien en wanneer je dit moet doen, daarom viel ze bij mij niet echt in de smaak.

Vervolgens was het de beurt aan Jordy Timmers, een account manager die draait onder de naam Mr. Timmaz. Deze 26 jarige dj startte met een veel lager BPM dan zijn voorgangster ook draaide hij met een enorm harde bas die mijn oordopjes bijna uit mijn oren deden trillen. Naarmate hij vorderde in zijn zet begon hij steeds meer sneller te draaien maar bleef in tegenstelling tot zijn voorganger house continue combineren met techno waardoor hij het hele publiek wist te bekoren. Wel bleef hij erg laag en hard draaien, wat in een grote zaal altijd erg gewaardeerd wordt. Zelf vond ik dit jammer want sommige platen,die met vocalen, kwamen hierdoor niet helemaal tot wasdom in mijn ogen.
Toen was het de beurt aan de benjamin van vanavond. Tim Hoeben is met zijn 20 jaar de jongste deelnemer van vanavond en heeft zijn reputatie vorig weekend al waargemaakt door een dijk van een set neer te zetten op het alom bekende Voidd in de studio80. Al gauw merkte ik dat Tim een groot fanschare in de zaal had staan, want bij opkomst hoorde ik van alle kanten zijn naam gescandeerd worden. Daarom ging ik er van te voren al van uit dat hij de publieksprijs in de wacht zou slepen. Tim wist het publiek, dus ook de fans van de andere deejays volledig met zich te trekken door middel van veel bekende tracks. Dit was voor het gros van het publiek heel herkenbaar waardoor je de handjes vele malen de lucht in zag gaan in de zaal.

Als laatste was het de beurt aan South District, die de zware maar mooie taak had deze contest af te sluiten. Al na één plaat wist ik dat we dit aan deze Gorinchemer konden over laten. Hij draaide de één naar de andere relatief onbekende plaat die hij dan weer combineerde met bekendere klapper, waardoor hij zijn mixtalent op een goede manier etaleerde aan het grote publiek. Ik had de hele avond niet echt de drang om wild op muziek te bewegen, maar door South District heb ik vandaag toch wel last van spierpijn.

Na de laatste deelnemer was het tijd voor het publiek om hun stem uit te brengen op de in hun ogen beste deejay, tegelijkertijd kwam de jury ergens in anders in de Melkweg samen om er samen uit te komen wie de jury prijs 2010 mee naar huis mocht nemen. Ondertussen stonden Steve Rachmad en Wouter de Moor rug aan rug de menigte te vermaken aangezien het stemmen tellen en het juryberaad wat tijd is beslag nam. De een uur eerder nog zo volle zaal was voor de helft leeg getrokken en was hoofdzakelijk nog gevuld met mensen die iets eerder waren begonnen met raven dan twaalf uur die avond. Na een tijdje stroomde de zaal weer vol en maakten wij ons op voor de uitslag waarvoor de vier finalisten een jaar lang hebben moeten ploeteren. Martijn Mischgofsky, het gezicht en de stem van de TWSTD dj Contest kwam op en spanning steeg. Het was eerst tijd voor de publiekprijs, je zag de deelnemers onzeker om zich heen kijken wie zou deze prijs pakken? En toen kwamen de verlossende worden, Tim Hoeben!!!! Het publiek had besloten dat ze het meest hadden met deze Amsterdammer, hij sprong een gat in de lucht.

Nadat de rust weer was weder gekeerd, maakten wij ons op voor de toch iets zwaarder wegende juryprijs. Martijn bouwde de spanning nog meer op zoals je van een goede presentator mag verwachten, en dan schreeuwt hij het uit: de winnaar is TIM HOEBEN!! Hij springt op en neer van blijdschap en houd de beker boven zijn hoofd als of hij net het WK voetbal op zijn naam heeft geschreven. En wie neemt het hem kwalijk? Niemand, hij heeft bewezen een waardige opvolger van Kevin Arnemann te zijn, wel had ik verwacht dat South District één van de prijzen mee naar het zuiden zou nemen. Niets is minder waar de TWSTD DJ Contest blijft in Amsterdam, ik ben nu al benieuwd naar wat volgend jaar gaat brengen!

De nummers één en twee van de contest, Tim Hoeben en Mr Timmaz draaien as donderdag zij aan zij met Freddy Spool in de Sugar Factory.

Op de foto staat de winnaar Tim Hoeben

txt Daniel Hobbelink