Ulrich Schnauss & Jonas Munk - Passage

20 januari 2017

Label: Azure Vista Records
Cat nr: VISTA001
Stijl: Ambient / Downtempo / Psychedelic Rock
Releasedatum: 20 januari 2017

Begin november 2016 verscheen Ulrich Schnauss’ kersverse nieuwe solo album, No Further Ahead Than Today getiteld – een meesterwerk (andermaal). Verrassend genoeg werden we recentelijk getipt dat Schnauss’ allernieuwste werkstuk alweer klaar stond voor release – ditmaal een co-productie met de uit Odense (Denemarken) afkomstige Jonas Munk. Jonas Munk (aka Manual) zou je min of meer een muzikale evenknie van Ulrich Schnauss kunnen noemen, dus de samenwerking is goed te verklaren. Munk’s muzikale kompas richt zich echter meer op het post-rock en psychedelic rockgeluid gekoppeld aan elektronica. Het tweetal werkte al eerder samen en bracht in 2010 het epische album Epic uit via Pedigree Cuts, waarop onder andere het fabelachtig mooie Made Of Sky te horen is. Epic kwam na 2010 (digital release) in allerlei formats uit en zelfs onder diverse titels/labels (de cd-versie in 2011 bijvoorbeeld).

Passage is het tweede volwaardige album van het duo en straalt pure klasse en kwaliteit uit. Precies zoals we dat gewend zijn geraakt. Passage klinkt volwassener dan zijn voorganger. Er is verdere muzikale vooruitgang geboekt zoals dat heet. De muzikale output van het duo klinkt dan ook als of de beste en specifieke kwaliteiten van beide producers treffend vermengd zijn tot een geheel eigen (en daardoor uniek) geluid. En dat snijdt hout!

Passage wordt afgetrapt met het kippenvel verwekkende Amaris, een absoluut prijsnummer dat qua toonsetting enigszins doet denken aan één van de fraaiste tracks die Ulrich Schnauss met Mark Peters vervaardigde (voor het Bureau B label) – specifiek het meer dan prachtige The Messiah Is Falling van het Underrated Silence-album uit 2012. Gelijk na het spectaculaire startschot Amaris volgt het minstens zo fraaie Genau Wie Damals, dat naast gitaar- en pianotinten ook de kenmerkende ambient sfeerdekens bevat – vooral richting het einde van de track. Bijzonder mooie productie en een ware streling voor het oor van de luisteraar die open staat voor een mix van melodische en meeslepende ambient/downtempo, shoegazer, post/psychedelic rock-invloeden met prachtige gitaren en elektronica/IDM.

Tenslotte benoemen we nog graag het briljante Caffeine Blues, dat naadloos aansluit op de kwaliteit van de twee eerder aangetipte tracks. Woorden schieten eigenlijk te kort gedurende het beluisteren van dit kwalitatief bijzonder consistente album. Wat een bijzonder sterke combi vormen de beide producers! Een magisch duo. Het lijkt erop alsof alles zo’n beetje alles waar Ulrich Schnauss bij betrokken is in goud verandert. Na de weergaloze Ulrich Schnauss-remixes van de afgelopen jaren voor met name Yppah en Keaton Henson en zijn zeer recente (nieuwe) soloalbum No Further Ahead Than Today, blijft deze Duitse sfeermaker ons verbazen met krankzinnig sterke producties. Echter, de rol van Jonas Munk is minimaal zo belangrijk in dit nieuwe succesverhaal! Een echte win-win situatie met synergie tot gevolg. Conclusie: Passage is een indrukwekkend album geworden dat gelijk op gaat voor de jaarlijsten van 2017. Must have!

01. Amaris (5:20)
02. Genau Wie Damals (5:36)
03. Anywhere But Here (4:35)