Underworld - Barking

Underworld - Barking

15 september 2010 Label: Cooking Vinyl / V2
Cat nr: UWR000325
Stijl: techno / pop / drum 'n bass / ambient

Release: 13 september 2010

Het langverwachte nieuwe album van Underworld is ijzersterk. Zo, dat is dan meteen maar even gezegd. Brits technoduo Karl Hyde en Rick Smith krijgt ditmaal echter niet alle credits, de heren hebben voor Barking namelijk de hulp van verschillende producers ingeschakeld om die de ruwe schetsen van nummers af te laten maken. En dat leidt tot een fijn gevarieerde plaat waar alle Underworld-valkuilen slim worden omzeild. Zo is opener Bird 1 een gejaagde technotrack met de bekende melancholieke vocalen van Hyde, maar in de handen van Dubfire omgetoverd tot een net iets donkerder dansvloerkraker. Dubfire kreeg trouwens twee tracks te produceren, ook Grace transformeert hij in een subtiele mix van pop en techno. Het eerder vrijgekomen Scribble is dankzij High Contrast een heerlijk melodieus drum 'n bass-nummer geworden, terwijl duo Mark Knight & D. Ramirez hun rauwe kicks leveren aan song Always Loved A Film en van Between Stars een groots klinkende trancer maken. Niet wat je zou verwachten op een Underworld-plaat, zeker niet na het introverte, op minimal-leest geschoeide Oblivion With Bells. Maar het onderstreept de vernieuwingsdrang van het duo, dat met Paul van Dyk zelfs de meest opvallende collaboratie in tijden presenteert. Na de trancey chords op Between Stars valt diens versie van Diamond Jigsaw prima op zijn plek; een wervelende poptrack met fijne gitaarriffs en beats zoals we die van de Berlijner gewend zijn. Ja, Underworld klinkt zeker nieuw; van rauwe techno tot meeslepende trance en ambient, en tegelijk meer pop dan je ze in tijden hebt gehoord. Geweldige plaat.

01. Bird 1 (additional production by Dubfire)
02. Always Loved A Film (a/p Mark Knight & D. Ramirez)
03. Scribble (a/p High Contrast)