VA - Collection 100

VA - Collection 100

21 januari 2016

Label: Kombination Research
Cat nr: KR100
Releasedatum: 21 januari 2016

Al sinds midden jaren ’90 draait Cisco Ferreira onder zijn alias 'The Advent'. Nu, zo’n 20 jaar later, komt de 100e release uit op zijn eigen label Kombination Research. Collection 100 levert 22 tracks met ruige techno, bruisende electro en diepe underground electronics die voornamelijk uit de periode komen van de oprichting van het label. Het album is vooral een eerbetoon aan die tijd met klassiekers zoals Bad Boy, Inn Search, Monatonic en Electra Fix. Daarnaast zijn er ook nog klassieke tracks op deze plaat te vinden van Joey Beltram, Davide Squillace en Murat, alsmede drie nog nooit eerder uitgebrachte juweeltjes van Cisco zelf.

The Advent is voornamelijk bekend door zijn eigen interpretatie van wat wij techno noemen. Al toen hij jong was, ontdekte de Portugese Cisco Acid House in de Londense clubs waar hij regelmatig te vinden was. Vers van de universiteit bracht zijn honger naar muziek en geluid hem naar een baan als assistent-geluidstechnicus in een aantal verschillende opnamestudio’s. Daar leerde hij de kunst van het vertalen van gevoelens naar frequenties, terwijl op hij hetzelfde moment de geluidopnames deed voor diverse vooraanstaande muzikanten uit de wereld van rock, pop, dance en reggae. Toen het Acid label Jack Trax verhuisde naar een pand naast zijn werk, regelde Cisco de opnames voor de daar graag geziene gasten Adonis, Fingers Inc, Marshall Jefferson en Derrick May. Deze ontmoetingen wakkerde het vuurtje aan voor de inspiratie en het uitbrengen van zijn eerste EP op de labels R&S en Fragile.

Vele jaren en vele releases later vieren we nu de honderdste verjaardag van zijn eigen Kombination Imprint impressie. Het is lastig kiezen uit de lijst van de 22 tracks als het gaat om 'het op repeat zetten' ervan: Distance van The Advent begint rustig, maar door de stapsgewijze opbouw van diverse beats, claps en hihats voel je de vaart in het nummer opkomen en wordt het haast onmogelijk om stil te blijven zitten. Distance is een goed geoliede machine. Inn Search is al eerder benoemd als klassieker en dat is niet gelogen: bij dit nummer overheerst een duister gevoel, dat als 'the sound of the underground' genoemd zou kunnen worden door de zwaardere drumbeats en simplistische vierkwartsmaat. Perfect voor feesten in een donkere bunker of diep in de nacht in een donker bos met een flitsende stroboscoop. Bass High is weer andere koek: een nummer waarbij je meer in een soort van 'spacey' sfeer terechtkomt. Lekker nummer om even bij te chillen, even weg te zweven en daarna als het ware weer terug op aarde te landen. Visualize zit weer volgeladen met syntesizergeluiden en geeft dat beetje jaren '80 electro-sfeertje mee; het zou ondergetekende niets verbazen wanneer voor dit nummer een Korg- of een Casio-synthesizer is gebruikt.

Maar de nummer één van de Collection 100 is toch wel Missing van Murat; hoge tonen en snelle beats die uit de jungle lijken te komen zorgen voor een vrolijke, feestelijke sfeer met heel veel power. Gooi deze plaat op tijdens een zomers festival en de meiden gooien hun heupen los en de kerels zullen gaan fistpumpen bij het leven. Als Donkey Kong van techno en electro zou houden, zou dit zijn lijflied zijn en zou hij fier op zijn bongo's en andere percussie-instrumenten slaan! Al met al een topcompilatie!

Txt: Debralee Mac-Donald

01. The Advent - P.Tek
02. The Advent - Distance