VA - Compost Nu Jazz Selection Volume 1

10 november 2017

Label: Compost Records
Cat nr: CPT 508-3
Stijl: Nu Jazz
Releasedatum: 10 november 2017

Als Stefan Thomas zijnde is het een hele eer om deze fantastische compilatie vol met fender rhodes/chords en mooie broken beats te recenseren. Dit alles verpakt onder het 'containerbegrip' nu-jazz. Als DJ draaide ik in de periode tussen 1999 en 2004 – niet geheel toevallig de periode waarin het gekozen materiaal binnen deze compilatie uitkwam – door geheel Nederland om deze sound te providen (met dank aan Metro Record Store, Utrecht).

Met name de producties van het Japanse duo Kyoto Jazz Massive, die drie maal te horen zijn aan het begin van de selectie/mix, zijn een genot voor je oren en vormen nog steeds de ultieme cocktail muziek in menig grote stad in Nederland. En dan ook nog eens de zoete vocalen van Victor Davies tijdens de openingstrack Deep In Your Mind erbij. Een warmer begin kan je niet krijgen. De track Crossbreed - eveneens van Kyoto Jazz Massive - volgt daarna met zijn super gearrangeerde chords, waarbij stilstaan of zitten moeilijk is voor de muziekliefhebber. Het Japanse duo weet keer op keer te overtuigen met prachtige jazzy improvisaties, waarbij de fender rhodes keys centraal staan, aangevuld met Braziliaanse ritmes/flavours.

Na een mooi begin biedt de mix even een rust momentje in de vorm van Beanfield’s ondergewaardeerde, maar verbluffend sterke Azure. De doorlopende percussie en de fraaie wending van de melodielijn richting het einde van de track zorgt voor een grijns op het gezicht. Even later gaat het verder met de heren van Trüby Trio, die met Cruisin (uit 2003) een waardevolle sample based track hebben afgeleverd. Om de sterke vocalen van Bajka tijdens Beanfield’s Home kunnen we vervolgens niet heen. Een track die perfect past in het verhaal van de mix, afkomstig van het geprezen Seek-album uit 2004. Daarna volgt Beanfield’s Re-ac-tion, waardoor Beanfield samen met Kyoto Jazz Massive de ‘hofleverancier’ is binnen deze mix/selectie met zijn prachtige broken beats en melancholieke chords.

Minus 8 zorgt met Breathe voor wat meer stuwing, waardoor er even wordt uitgeweken naar sferische breakbeats in plaats van broken. Goede keuze van de compilatiesamenstellers en mixers Art-D-Fact, Rupert & Mennert. Als dan de klanken van Set For Seizure (geremixt door Ennio Styles) volgen, wanen we ons een beetje terug in de Detroit sound van weleer, gecompleteerd met vleugjes jazz en fusion. Met het veelzijdige Silent Fools van Joseph Malik komt de nu-jazz sound weer helemaal terug in deze mix met zijn strakke arrangementen, melancholische strijkers, losse ritmes en fraaie vocalen. Het voor DJ’s erg lastig in te mixen Feelin’ van Procreation (alias van technolegende Deetron) volgt vervolgens en is een subtiele jazzy ‘tech’ creatie.

Als afsluiter volgt dan de uitsmijter I Don’t Want, andermaal van Joseph Malik, dat meer uptempo is in vergelijking met de rest van het materiaal gedurende de mix. Stilzitten is inmiddels moeilijk geworden lijkt me. Dikke complimenten aan Art-D-Fact en Rupert & Mennert – laatstgenoemde duo is inmiddels goed voor circa vijftien ‘selections’ voor Compost Records – voor het compileren en mixen van deze heerlijke en vooral tijdloze nu-jazz sound. Een prettige terugblik op geprezen muziek die nog altijd hout snijdt en het verdient om (her)ontdekt te worden. De ultieme opwarmer voor de intieme dansvloer. Deze selectie smaakt wat mij betreft naar een vervolg! De catalogus van Compost Records biedt voldoende top class materiaal om dit waar te maken.

Txt: Stefan Thomas

01. Kyoto Jazz Massive feat. Victor Davies - Deep In Your Mind
02. Kyoto Jazz Massive - Crossbreed