VA - Fabric 84 - Mixed by Mathew Jonson

16 oktober 2015

Label: Fabric Records
Cat nr: fabric167
Stijl: Techno / Minimal
Releasedatum: 16 oktober 2015

De Canadese DJ, producer en labeleigenaar Mathew Jonson kennen we van zijn solowerk, maar ook van zijn glansrol binnen onder andere Cobblestone Jazz (samen met Danuel Tate en Tyger Dhula) – hun debuutalbum 23 Seconds uit 2007 is een ware klassieker. Solo bracht hij een rits aan singles en een tweetal albums uit voor labels als Wagon Repair – waarvan Jonson medeoprichter is, en Crosstown Rebels. Een man met een flinke staat van dienst dus.

Mathew Jonson kennen we als ‘synthesizer fetisjist’. Zijn melodieën kabbelen vaak heerlijk door de productietechnisch hoogwaardige uitspattingen heen waarmee Jonson de elektronische scene (met name techno/minimal georiënteerd) jaren geleden verraste, veroverde en nog altijd pleziert. Jonson gebruikte voor deze Fabric mixsessie grotendeels onuitgebracht materiaal. De mix klinkt als een goed doordacht en uitgebalanceerd geheel.

Naast de kenmerkende kabbelende melodielijnen horen we ook prettige, ritmische loops en zelfs wat breakbeats. Ook grijpt Jonson terug naar de early 90’s met invloeden vanuit de house/techno, rave en acid – hier en daar met breakbeats. Wat een heerlijke editie uit de Fabric-reeks is dit! Vaak melodieus, avontuurlijk, diep en kwalitatief hoogstaand. Leuk ook dat Mathew Jonson een mix van zijn herkenbare synthesizer based geluid (volgens verwachting) vermengt met invloeden uit vervlogen tijden – dat geluid is weer helemaal actueel en van nu overigens. Uitschieters tijdens de sessie zijn het sprankelende, als single release (via Fabric Records) uitgebrachte The World Will Come Around, maar ook de melodische tracks Dayz en Learning To Fly zijn helemaal raak!

01. Cobblestone Jazz – Northern Lights [Itiswhatitis]
02. Mathew Jonson – Dayz [Crosstown Rebels]
03. Mathew Jonson – Learning To Fly [Minus]