VA - Fabric 90 - Mixed by Scuba

VA - Fabric 90 - Mixed by Scuba

21 oktober 2016

Label: Fabric Records
Cat nr: fabric179
Releasedatum: 21 oktober 2016

Paul Rose aka Scuba (niet te verwarren met de alias van King Britt) is de oprichter van het high profile label Hotflush Recordings, dat sinds 2003 actief is. Oorspronkelijk richtte het label zijn pijlen voornamelijk op de destijds opborrelende dubstepscene (en stond daarmee gelijk aan de wieg van het succes van deze sound), aangevuld met UK garage en breakbeat-alike sounds. Gaandeweg de jaren werd het muzikale kompas meer en meer verlegd naar (minimal) techno en gelieerde sounds.

Scuba, die met A Mutual Antipathy (2008) en Triangulation (2010) zelf twee waanzinnige, primair op dubstep/UK bass georiënteerde albums afleverde, veranderde met zijn eigen label mee. Scuba’s laatste twee albums, waarvan Claustrophobia uit 2015 de meest recente is, lijken in de verste verte niet op de eerste twee albums waarmee Scuba grotendeels zijn bekendheid verwierf en zijn meer op techno gericht. Het zal ook te maken hebben met de verhuizing van de Brit naar Berlijn, waar hij jarenlang de befaamde SUB:STANCE avonden hostte in de Berghain.

Ook voor een strakke mixcompilatie draait Paul Rose zijn hand niet om. Zo deed hij een 'SUB:STANCE'-mix voor Ostgut Ton (2010) en een editie uit de befaamde/langlopende DJ-Kicks-serie (2011). Hij mag nu ook een editie voor de geliefde Fabric-reeks in zijn discografie bijschrijven. Paul Rose over deze negentigste Fabric editie: “There's a variety of old stuff, recent releases and brand new music, and also a mix of established producers all the way through to people that no-one will have heard of because they've never released anything.”

De mixsessie zou ik willen typeren als een diepe, enigszins monotone en ietwat donkere muziektrip. Het eindresultaat is simpelweg goed en vooral doordacht opgebouwd met allerlei samengestelde producties verpakt onder één track. Het is het soort creativiteit waarin Joris Voorn de kroon spant. Scuba weet eveneens te overtuigen en laat een geluid horen dat feilloos aansluit op zijn sessies als dj op het podium. Voor thuisbeluistering komt deze CD – een liefhebber/purist daargelaten – gemiddeld genomen minder in aanmerking. De sound is te diep, te weinig sprankelend, te weinig melodisch om enigszins te kunnen fungeren als achtergrondmuziek.

Maar goed, de vertaling van podium naar mix-cd is uitstekend gelukt en laat dat nou net het doel zijn. Knap werk daarom! Detail: vreemd dat (wellicht) het beste paard uit de Hotflush-stal niet voorgesorteerd is voor deze mixsessie. We hebben het dan natuurlijk over Sepalcure. Het duo dat dit jaar hun tweede volwaardige album uitbracht via Hotflush, Folding Time genaamd. Een track als Dub Of had wellicht prima op de tracklist gepast.

01.1 Digitaline – Astronauten
01.2 Patrick Cowley – Uhura
02.1 Dense & Pika – Crackling