VA - Fabric 94 - Mixed by Steffi

16 juni 2017

Label: Fabric Records
Cat nr: fabric187
Stijl: Electro / Electronica / IDM
Releasedatum: 16 juni 2017

Steffi (Steffie Doms), de in Nederland geboren dj, producer en drijvende kracht achter meerdere labels – waaronder Klakson (met Dexter) – is al sinds medio jaren 90 actief in de elektronische muziek. Initieel als DJ en organisator van party’s in Amsterdam. Zoals bekend verhuisde ze in 2007 naar Berlijn, waar ze omarmd werd door de Ostgut-familie. Daar kreeg ze de mogelijkheid om zich naast het dj-en (Panorama Bar-residentie) verder te ontplooien als producer en bracht ze tot op heden twee geprezen longplayers uit: Yours & Mine uit 2011 en Power Of Anonymity uit 2014. Ondergetekende kan zich nog goed herinneren dat het debuutalbum doordrenkt was (en is) met de sfeer van de traditionele Detroit-techno.

Als we dan inzoomen op deze mixsessie voor het Londense Fabric, blijkt deze wel een heel fraai visitekaartje als opmaat naar het genoemde derde soloalbum dat al in de steigers staat. Steffi vertelt: “When Fabric approached me to do a mix cd, I wanted to do something special, so I approached my inner circle and some of my favourite producers to ask if they wanted to produce a track specially for this project with a certain mindset. I have always been a massive fan of Warp’s Artiļ¬cial Intelligence CD’s and this was a starting point in terms of atmosphere … My initial thought was to step away from beat mixing completely and let the atmosphere set the tone, but when the tracks started rolling in it naturally shaped up as a fully mixed cd.” Steffi beschrijft daarmee concreet hoe deze mixsessie klinkt. Een vijftien tracks tellende mix, waarbij ruimte, rust, sfeer, harmonie en elektronische percussie kundig verbonden worden. De vergelijking met de early Warp-sound is wat mij betreft ook ‘spot-on’ en herkenbaar.

Waarom is deze mix dan zo aantrekkelijk en goed? Dat is simpel! Steffi’s selectiemix ademt pure kwaliteit wat betreft platenkeuze en opbouw. Zonder lang stil te staan bij genretypering: gedurende deze attractieve mix verbindt Steffi kort door de bocht de beste kruiden vanuit prototype electro (funk) met sferische elektronica/IDM, gedragen door klinkende breakbeatstructuren. Alle tracks gedurende de sessie zijn bovengemiddeld sterk, zowel individueel, maar ook als onderdeel van de totale mix. De samenwerking tussen Steffi en Martyn (Doms & Deykers) lichten we er als enige track even uit. Deze sfeervolle productie voor Martyn’s 3024-label valt als een warme deken over je schouders. Met respect voor het rijke verleden van de elektronische muziek, maar ook met een herkenbare signature van zowel Steffi als Martyn (die ooit excelleerde in de bloeiperiode van de dubstep).

Ik wil deze editie binnen de langlopende Fabric-reeks dan ook omschrijven als een exceptionele uitschieter. Veel mixsessies binnen de beide Fabric-series zijn goed tot bovengemiddeld goed, maar deze vierennegentigste editie uit de reguliere Fabric-reeks positioneren we met veel plezier op het allerhoogste podium. Een editie die nu met veel enthousiasme ontvangen zal worden, maar ook over een langere periode relevant zal blijken. Een groot compliment voor Steffi is dan ook op zijn plaats. Een creatie om trots op te zijn! Conclusie: om deze editie vanuit de Fabric-reeks kun je simpelweg niet heen als liefhebber van elektronische muziek! De maximale score is dan ook meer dan verdiend!

01. L.u.c.a. - Echo 1
02. Voiski - Sound Of Distance
03. STFSHD - 1.5