VA - FabricLive 84 - Mixed by Dub Phizix

20 november 2015

Label: Fabric Records
Cat nr: fabric168
Stijl: Drum 'n Bass / Dub / Dubstep
Releasedatum: 20 november 2015

Deel 84 uit de FabricLive reeks blijkt een enorm energieke creatie. Deze editie door Dub Phizix (George Ovens) doet direct terugdenken aan de in 2010 verschenen vijftigste FabricLive release door D-Bridge & Instra:mental. De link met Exit Records is daardoor snel gelegd en van datzelfde label vinden we dan ook diverse tracks terug op FabricLive.84 - Dub Phizix. Het type drum & bass dat aanschuurt tegen dub (soms aangekleed met inbreng van MC’s) en dubstep/bass staat centraal binnen deze enerverende mixsessie.

Verwacht niet de ‘standaard’ drum & bass patronen, maar ritmes die je regelmatig hoort bij artiesten als (we noemen een) Om Unit en Reso. De mixsessie bevat een karrenvracht aan (op moment van schrijven) unreleased materiaal. In totaal omvat de sessie liefst veertig tracks! De vaart wordt er dus voortdurend ingehouden. De uptempo beats van artiesten als Chimpo, Skeptical en Enei zijn immer opzwepend, wat de aantrekkelijkheid van deze mix zeker ten goede komt.

Dub Phizix selecteerde bijna vanzelfsprekend ook een flinke portie eigen werk en een remix voor Basement Jaxx’s Buffalo voor dit project. Dub Phizix over deze sessie: "I first played fabric B2B with Stray for a Critical night and it felt like a real landmark for me, but by the end of the year I’d played three or four times. Since that time, fabric has become like a second home. They can’t get rid of us till about 9am most times we’re there. It’s usually the cleaning staff who send us home!"

Ondanks de ongeremde, prettig ratelende breakbeats mist de sessie de nodige sferische kruiden. Die invloeden hoorden we wat meer tijdens de eerder benoemde editie door D-Bridge & Instra:mental. Openingstrack Break The Chains van Dub Phizix met de MC DRS geldt nog als bijdrage vol fraaie soundscapes (een soort intelligent drum & bass), maar dit blijkt slechts één van de spaarzame momenten waarbij melodieën en sferische elementen een belangrijke rol spelen. Deze mix zal ons vooral bij blijven om de ongeremde, high energy ritmestructuren. Heerlijk dansbaar daarom, maar iets minder geschikt voor thuisbeluistering.

01. Dub Phizix & DRS - Break The Chains
02. Dub Phizix - Who Are You?
03. Ulterior Motive feat. James Sunderland - Muted