VA - FabricLive 91 - Mixed by Special Request

24 maart 2017

Label: Fabric Records
Cat nr: fabric182
Stijl: Electro / Jungle / Drum 'n Bass / IDM
Releasedatum: 24 maart 2017

Special Request is de alias van Paul Woolford (aka Bobby Peru), die je wellicht herkend van releases voor labels als NRK Sound Division, XL Recordings, Houndstooth (sublabel van Fabric Records) en zijn eigen label Intimacy Music. Special Request wordt muzikaal gezien als het 'rowdy' broertje van Woolford (afgezet tegen zijn sound als Paul Woolford).

Op deze mixcompilatie voor de FabricLive-serie horen we een verbluffende blend van (prototype) electro, jungle/drum 'n bass en elektronica/IDM (inclusief enkele early 90s Aphex Twin-classics), veelal met dikke lagen ambient (soms warm, soms naar dark ambient en noise neigend). Special Request over deze interessante release: "This mix is about heightened emotions and making them as contrasting and intense as they can be - I wanted to create something lush that slowly moves into the realm of the unhinged."

De mixsessie bestaat eigenlijk uit twee delen: een midtempo en uptempo deel (vanaf track #19). De opbouw doet sterk denken aan een oude Solid Steel-mixcompilatie van Amon Tobin voor het Ninja Tune label, al biedt Special Request de luisteraar meer sfeer en melodie. Buiten de puike opbouw, spreekt ook het overgrote deel van de gekozen tracks aan. Kortom, Special Request laat met deze zorgvuldig opgebouwde mixsessie een zeer goede indruk achter. Niet in de laatste plaats door de diverse eigen producties. Naast de diverse Special Request-tracks vinden we ook gekende namen als Claro Intelecto, Aphex Twin (als Caustic Window en Polygon Window – early 90s Warp Records materiaal), Dillinja, Carl Craig en ASC op de tracklist.

01. Aleksi Perälä - UK74R1619170
02. Special Request - Telepathic Dog
03. Caustic Window - Cordialatron