VA - Gradients LP

24 maart 2017

Label: Astrophonica
Cat nr: APHALP001
Stijl: Breakbeat / Dubstep / UK Bass / Drum 'n Bass / Jungle
Releasedatum: 24 maart 2017

Liefhebbers van de betere elektronische UK underground sounds opgelet! Op deze kersverse compilatie van het Astrophonica label wordt muzikaal gezien een periode van bijna 30 jaar belicht in eigentijdse producties. De muziek op Gradients beweegt zich namelijk tussen de marges (early 90s) oldskool breakbeats, dubstep/UK bass en jungle/drum 'n bass (mid 90s) met daarbij de nodige kruisbestuiving tussen de genoemde gebieden. Het resultaat is sensationeel!

De muziek op Gradients doet vaak terugdenken aan de geweldige early 90s met de opkomst van artiesten/formaties als The Prodigy, Altern 8, SL2 en Acen, labels als Moving Shadow en Suburban Base Records, maar ook aan de compilatieserie Speed Limit 140 BPM+ die bij menig liefhebber van oldskool breakbeats (destijds ook als hardcore aangeduid) in het collectief geheugen gegrift zal staan (en dan met name de periode 1993-1994).

Op Gradients worden die kenmerkende elementen en geluiden uit de oldskool breakbeats en de jungle/drum 'n bass vermengd met eigentijdse dubstep-/UK bass-structuren. De muziek klinkt ondanks het verbinden van circa 25 jaar elektronische muziek nog altijd uitermate relevant en attractief. Highlights op de tracklist komen onder andere van Sam Binga, die met het geweldige BFT een grote smile op het gezicht tovert. BFT verbindt strak geprogrammeerde medio jaren 90 breakbeats en stomende basslines met een subliem thema.

Ook fans van early Aphex Twin-werk worden op hun werken bediend. De track We’re Here van Sully zou zo van één van Aphex Twin’s Ambient Works-releases geplukt kunnen zijn. De kenmerkende ambient soundscapes creëren die typische sfeer bovenop de ‘ouderwetsche’ breakbeats. Cosmic Tales van Touchy Subject is een meer eigentijds werkje dan doet denken aan werk van Om Unit, Machinedrum en Nuphlo (uptempo/drum 'n bass nuance op dubstep-/UK bass-geluid). Heerlijke track! Echter, Gradients heeft nog veel meer fijne bijdragen te bieden. Een absolute aanrader.

01. Stray - Blink
02. Moresounds - Warriah
03. Touchy Subject - Cosmic Tales