VA - In Search Of Sunrise 9, mixed by Richard Durand

06 juni 2011 Label: Songbird
Cat nr: Songbird CD 15
Stijl: progressive / trance

Release: 6 juni 2011

Na acht succesvolle delen staat het In Search Of Sunrise concept nog steeds als een huis. Vorig jaar nam Richard Durand het ISOS-roer over van Tiësto en na een oorstrelende trip door Zuid-Afrika neemt hij ons op het negende deel mee naar het mystieke en kleurrijke India. De tracklist was al een tijdje bekend en wakkerde een hongerig gevoel van nieuwsgierigheid aan.
Dankzij de typisch Indiase geluiden die te horen zijn op de fabelachtige intro, gemaakt door het Indiase duo Lost Stories, kom je meteen in de juiste stemming. Het eerste schijfje vaart daarna verder met gestroomlijnde progressive trance, vaak vergezeld door emotierijke vocalen. Tracks als Tonight en Pulser’s In Deep (met de vocalen van Molly Bancroft, die we onder andere kennen van Gabriel & Dresden’s klassieker Tracking Treasure Down) brengen je moeiteloos in vervoering. Aan het einde van de mix vind je elektriciteit in de vorm van Thomas Coastline’s Eliminate, Save The Robot’s Solace en Richard’s samenwerking met vocalist Hadley, Run To You. Opvallend op CD1 is René Martens, die met zijn eerste soloproductie Point Of No Return een uitermate bijzondere, atmosferische track aflevert. Om in de gaten te houden.

Op het tweede schijfje zet Golden Langur van Supermind de zoektocht naar zonlicht voort en krijgt de luisteraar een mix vol zomerse melodieën en doorvoelde baslijnen voorgeschoteld. En daar zitten tracks tussen die het zomergevoel kunnen uitrekken tot december. Richard’s samenwerking met Julie Thompson, het exclusieve Diamonds In The Sky is daar een voorbeeld van. Meeslepende vocalen, een serene break en daarna een zinderende synthclimax. Ook de ISOS Remix van Still I Wait is een belachelijk fijne track, mede dankzij het sensuele stemgeluid van Jennifer Rene. De muzikale trip door India eindigt met Wheels Up, In The Air en Arrivals, helder dansvloersap zonder vruchtvlees.

In Search Of Sunrise 9 is een fijne, zomerse mixcompilatie vol exclusief materiaal en doet zeker niet onder voor zijn acht voorgangers. Nee, deze serie heeft nog niets aan kracht ingeboet.

Patrick Kannberg

CD01