17 maart 2014

Label: Innervisions
Cat nr: IV50
Stijl: deephouse / techhouse

Release: 17 maart 2014

Oordeel: 3,5/5

Innervisions is het in 2005 opgerichte label van dj's Dixon en Âme. Een immens populaire plek voor zowel artiesten als publiek dat van het wat diepere werk houdt -eigenlijk is Innervisions nooit uit de mode geweest. Met deze 50e release, bestaande uit vier EP's van nog nooit op Innervisions verschenen artiesten, maken de Berlijners duidelijk nog altijd naar de toekomst te kijken.

Stond het label bij de oprichting nog model voor een nieuw soort deephouse, waarmee Dixon, duo Âme en Henrik Schwarz een warm alternatief boden voor de op dat moment populaire minimal, in de loop der jaren is het geluid van Innervisions wel veranderd. Er is wat meer techno in geslopen, maar vooral een zeer herkenbaar psychedelisch geluid. Tegenwoordig is elke IV-release een trip op zichzelf, tracks zijn vaak van epische, of in ieder geval ambitieuze, proporties.

Met dank aan een flinke dosis eigenwijsheid. Dixon en kompanen houden het liefst alle touwtjes zelf in handen, doen sinds een paar jaar ook alle plaatverkoop en distributie in eigen beheer en zijn niet bang om telkens nieuwe muzikale paden te bewandelen.

Deze 50e release bewijst dat wel. Geen terugblik op (of het welbekende remixpakket van) oude hits, de heren hebben gekozen voor vier artiesten die nog nooit op Innervisions zijn verschenen. Een blik op de toekomst heet dat mooi, en die blik is er in vele kleuren. Zo levert het jonge Duitse talent Recondite een prachtig tweetal tracks die qua groove helemaal bij Innervisions passen, maar met een bijna trancey geluid wel de grenzen van het label oprekt -lekker hypnotiserende techhouse om je helemaal in te verliezen.

Het nog tamelijk onbekende Berlijnse duo Frankey & Sandrino levert de tweede EP. Deze past qua sound misschien nog wel het best bij het label, met lome techhouse en lekker dromerige melodieën als belangrijkste bestanddelen -met name Save is een onweerstaanbare track die het goed zal doen op de zonnige festivalpodia deze zomer.

Opvallende nieuwkomer hier is David August, het wonderkind van Hamburgs label Diynamic. Zijn licht-psychedelische geluid viel hier al op, op Innervisions krijgt hij helemaal vrij baan om in het konijnengat te duiken. Resultaat is Epikur, een 8 minuten durende tour de force waarmee hij zijn geluid groots en misschien net iets over de top aflevert, en Agatha, waarin wederom een veelheid aan ideeën in één zwierige deephouse-track worden gepropt. Meeslepende muziek, maar niet het makkelijkste dansvloermateriaal.

Maar goed, Innervisons heeft zich altijd al grotendeels gericht op de geest, ook de vierde EP van Frankfurts producer Orson Wells is er eentje om rustig bij onderuit te zakken. Vooral Endless is een track die beter geschikt is om in al dan niet bedwelmde toestand bij weg te spacen, terwijl Nightshift en Obsidian nogal anonieme (acid)riedels zijn. Weinig epicness op deze EP, het totaalplaatje zegt echter genoeg over wat Innervisions ons de komende jaren nog gaat brengen -diep, dieper, diepst.

IV50I: Recondite
1. Psy
2. Fiery