VA - The Skilled EP

17 december 2013

Label: Little Globe Records
Cat nr: LGR007
Stijl: house

Release: 16 december 2013

Zijn label gaat steeds beter. Little Globe Records van Willem van der Ploeg aka dj Cursed P begon een paar jaar geleden als kleine speler in het dancelandschap. Een hoekje waar hij zijn eigen muzieksmaak kon uiten, en nieuwe onbekende producers kon presenteren. Dat begint nu zijn vruchten af te werpen, getuige deze verzamelaar met vijf zeer uiteenlopende tracks.

The Skilled EP is hij genoemd, verwijzend naar al die ruwe diamanten die het label in huis heeft. De producers zijn ook stuk voor stuk redelijk onbekend, maar hun tracks krijgen wel support van artiesten als Groove Armada, Roger Sanchez, Dubfire, Danny Tenaglia, Nobody Beats The Drum en Cinnaman. Een redelijk gevarieerd rijtje, wat wel aangeeft hoe divers deze EP is.

Rode draad is in ieder geval de oldschool house. De release opent met een track van het uit Arnhem afkomstige Thirteen, dat met Shuck & Jive een coole housetrack aflevert waar vooral de bass en vocals een hoofdrol opeisen -lekker extatische deephouse. Guessbeats & Kidmalone zorgen daarna voor een wat diepere groove met Future Trunks, meer ritmisch en techy.

<iframe width="100%" height="450" scrolling="no" frameborder="no" src="https://w.soundcloud.com/player/?url=https%3A//api.soundcloud.com/playlists/16270557&amp;color=ff6600&amp;auto_play=false&amp;show_artwork=true"></iframe>

Dan is er het eveneens uit Amsterdam afkomstige Sin City Status, dat met precies de juiste samples en vocalen een classic feel aan hun track No. 6 weet over te brengen. Fijne mellow met een spacey randje. Het Eindhovense Hekkla doet hetzelfde met een meer melodieuze aanpak (Headstrong) terwijl KELDER (ook weer uit Amsterdam) een wat donkerder en opzwepender techhouse-geluid laat horen met Cooked.

Erg interessante tracks dus, die aantonen wat er allemaal speelt in de ondergrond van de Nederlandse housescene -Little Globe zet nieuw talent op de kaart.

1. Thirteen - Shuck & Jive
2. Guessbeats & Kidmalone - Future Trunks