Verveel je NIET op het Langweiligkeitfestival!

24 november 2009 Het Langweiligkeit festival stond in zwaar weer nadat initiatiefnemer en voormalig organisator Matty Ros te horen kreeg dat hoofdsponsor Gemeente Den Haag de structurele subsidie had afgewezen. Door financiële problemen werd het bestaan van het festival bedreigd. De nieuwe organisator Juriaan Moolhuysen is het toch gelukt om afgelopen 13 en 14 november de tiende editie van het Langweiligkeit festival te vieren in BINK36. Dance.nl was erbij op de eerste festivalavond.

Het undergroundfestival vierde haar tiende editie groots met 200 lokale en internationale acts. Het artistieke event wordt georganiseerd door ambitieuze vrijwilligers en is, zoals de naam al gedeeltelijk zegt, bedoeld om de verveling in Den Haag tegen te gaan. Bovendien is het een opstapje voor startende, creatieve en innovatieve ondernemers. Als een van de grootste underground festivals van Europa biedt Langweiligkeit een podium voor getalenteerde kunstenaars en muzikanten die de undergroundscène vertegenwoordigen. Dubstep, drum ’n bass, breakcore, trash en techno kwamen allemaal aan bod. Daarnaast maakte The White Trash Clan een live-art kunstpark van BINK36. Er was plek voor graffiti-exposities, dichtkunst en theater. Net een klein Lowlands, maar dan gratis!

Dubstepdj’s Untold, Pangaea, Grimelock en Youngsta waren overgevlogen uit Groot-Brittannië en bouwden een feestje in de Pokkeherrie Tent. De voelbare tsunami aan basgeluiden in een combinatie van eigen nummers en wereldberoemde dubstephits zorgden voor een genietend publiek dat inmiddels behoorlijk aangeschoten was van aanzienlijk wat biertjes.
Ook de Japanse drum ’n bass dj Shabushabu laten we niet ongenoemd. Hij verraste het publiek in de PIP tent met zijn unieke muziekstijl in een Japans jasje; drum ’n bass beats afgewisseld met traditionele Japanse zang, psychedelische harmonicageluiden en een elektronische mini-piano. En dat klonk zo gek nog niet!
Als grote afsluiter van de avond stond Milan Heyboer van het Utrechtse drum ’n bass trio Black Sun Empire op de planken in Je Vaders Tent. Ze gaan al heel wat jaren mee, maar zorgden nog steeds voor een groot feest in de tent (gelukkig kwamen we onze vaders niet tegen).

Aan de bluesliefhebbers is trouwens ook nog gedacht, de organisatie creëerde naast het Langweiligkeit festival op 13 en 14 november ook nog een bruisend bluesfestival in het Hofkwartier van Den Haag. Volgend jaar zijn de vrijwillige organisatoren weer van de partij, dus kan iedereen een proefje nemen van de undergroundscene en de verveling tegengaan op Langweiligkeit. Bovendien streeft Langweiligkeit er naar om over twee jaar de titel ‘Grootste undergroundfestival van Europa’ te bezitten en wie wil daar nou niet bij zijn!?

txt Leonie Versteeg