We are going to Lalaland

We are going to Lalaland

06 april 2010 Ondanks het slechte weer buiten, een kapotte lichttafel (welke gelukkig op het laatste moment nog vervangen kon worden) en een verkouden Joost van Bellen werd LaLaLand toch een geslaagde avond in de bijzondere zaal van Mezz.

Na de succesvolle reeks feesten die in Breda werd gegeven onder de naam 'In Vuur en Vlam' heeft dezelfde organisatie (New Dawn Productions) nu een nieuw concept. Lalaland beleefde haar eerste event op 3 april in de Mezz en moet de bezoeker meenemen in een wondere wereld vol curieuze personages welke zo uit Alice's wonderland lijken te zijn weggelopen. Uiteraard aangevuld met goede muziek, afgelopen zaterdagnacht verzorgd door onder andere Joost van Bellen en de Man Zonder Schaduw.

Dat de Mezz een bijzondere locatie is blijkt al bij het zien van het gebouw wat nog wel het meeste lijkt op een gigantische koperen schelp. Bij binnenkomst in de sfeervol verlichte foyer worden we gelijk verwelkomd door een paar dames die net een echte tea-party aan het houden zijn. Op dat moment speelt Binou in het café-gedeelte zijn deephouse en minimal platen terwijl Gordon Howarth in de grote zaal aan het draaien is. De avond begint rustig en er zijn dan ook nog niet erg veel mensen binnen, maar mede door de aankleding en de locatie zit de sfeer er gelijk goed in.

Rond half twaalf begint het langzaam drukker te worden en niet zonder reden, zometeen begint één van de headliners van de avond, Joost van Bellen, aan z'n setje. Ondanks een verkoudheid en met dank aan veel koppen hot Coldrex is hij dan toch afgereisd naar het Bourgondische Breda om zijn platen aan het aanwezige publiek ten gehore te brengen. In het café staan nog maar een handjevol mensen als in de grote zaal een konijn met een grote klok vers uit wonderland het podium rondhuppelt. Van Bellen zet z'n eerste plaat op en daar begint zijn zoektocht, het gemengde publiek reageert namelijk nogal lauw op Van Bellen's platenkeuze en hij krijgt ze niet gelijk mee. Pas na ongeveer een uur zoeken, wanneer het ondertussen ook een stuk drukker is in de zaal, begint het publiek op gang te komen en gaan het lekker los.

Het is aan de Man Zonder Schaduw om de gang erin te houden en de avond tot een mooi einde te brengen. De gang erin houden lukt hem zonder moeite met een zeer strakke set waarmee hij de mensen flink aan het dansen houdt, maar helaas lijkt het toch een hele opgave om het ingetogen publiek tot een uitzinnige menigte om te vormen. Al gaan zo nu en dan toch wel een aantal handjes in de lucht.

Desondanks was de eerste editie van LaLaLand een erg sfeervol en geslaagd feest. De organisatie heeft veel tijd en moeite in de aankleding van het concept gestoken en dat is goed te merken. Helaas zijn er waarschijnlijk toch veel potentiële LaLaLanders verleidt door andere mooie evenementen die tegelijkertijd plaatsvonden zoals Awakenings in de Gashouder en Paaspop in het nabijgelegen Schijndel -die waren blijkbaar toch een tikje te groot om strijd mee te leveren.

txt Christopher Freudenberg
imgs Ron Eskens (Soowpictures)