WhoMadeWho - Brighter

WhoMadeWho - Brighter

27 februari 2012 Label: Kompakt Schallplatten
Cat nr: KOMPAKT254
Stijl: pop / elektronica

Release: 27 februari 2012

De driekoppige Deense band WhoMadeWho kennen we vooral van hun (vroegere) werk voor het Gomma label. Tegenwoordig zijn Tomas Barfod (drums en ‘electronic noodling’), Tomas Høffding (vocalen) en Jeppe Kjellberg (gitaar) verbonden aan de Duitse elektronica/techno (en meer…) wereldspeler Kompakt uit Keulen. Op Brighter horen we een combinatie van pop, (indie) rock, disco en electro. Het vanuit Kopenhagen opererende trio bracht eind april 2011 hun derde langspeler Knee Deep uit, dat begin 2012 dus alweer een vervolg krijgt. Brighter staat boordevol fijne luisterliedjes, waarop ook (voorzichtig) gedanst mag worden. Vermeng jaren 80 popvocalen (post-punk/wave) met catchy disco-alike baslijnen, vernuftige synthesizer thema’s (waar we simpelweg niet omheen kunnen), stuwende/soms springerige ‘poppy’ ritmes met de nodige elektronicakruiden en je hebt de WhoMadeWho sound grotendeels ontleed. Luister eens naar de prachtige uitspattingen Greyhound en The Divorce en je bent direct verkocht. Na het verse Cubenx album (op InFiné) is dit wederom een uiterst fijn pop meets elektronica album. Waar Cubenx de punten scoorde met de post-punk/shoegaze invloeden, pakt WhoMadeWho deze vanwege het consistente niveau en de fantastische thema’s. Het geluid van WhoMadeWho doet zo nu en dan aan Phoenix denken, maar die vergelijking gaat niet 100% op. WhoMadeWho dicht het muzikale gat tussen de jaren 80 en het hier en nu op een wel heel fraaie wijze. Essentieel album van een rockband die dancemuziek doet (of andersom, net wat je wilt horen)

01. Inside World
02. Running Man
03. Greyhound