Reviews + Films
Zedd - Moment Of Clarity (documentaire)

Zedd - Moment Of Clarity (documentaire)

18 december 2014

Release: 18 december 2014

Oordeel: 2/5

Een documentaire maken over het leven van bands, dj’s of andere artiesten is al een paar jaar ongelofelijk hip. Van Armin van Buuren tot Afrojack, van DJ Fresh tot Richie Hawtin: bijna elke grote dj laat zijn leven vastleggen met de camera. Swedish House Mafia bracht zelfs twee docu’s uit: één over de weg naar de top en één over de weg naar beneden. Voor de echte fans natuurlijk leuk, maar een beetje overdreven is het wel.

Toen ik de trailer zag van de documentaire Moment of Clarity waren mijn verwachtingen hooggespannen: het muzikale werk van Zedd is bijna met een wiskundige precisie geproduceerd. Bovendien bestaat zijn muzikale carrière bijna alleen maar uit hoogtepunten. Van samenwerkingen met de grootste artiesten in de electronische- en popmuziek tot het behalen van een Grammy voor de single Moment of Clarity.

De documentaire zelf is helaas geen culminatie van hoogtepunten.  Er komen een paar bijzondere momenten in voor, waaronder het behalen van de Grammy en het maken van Moment of Clarity, maar verder bestaat de docu voornamelijk uit fragmenten uit het leven van Zedd en interviews van zijn crew. De fragmenten zijn weinig veelzeggend: Zedd met zijn fans, Zedd tijdens een optreden of Zedd in de studio. De momentopnames zijn eigenlijk te kort om een duidelijk beeld te schetsen van de man achter de muziek. De interviews met zijn crew zijn vooral een ophemeling van de jonge EDM-superster. Uiteraard is het logisch dat een documentaire over het leven van de artiest vrij positief wordt ingezet: de beelden zijn via zijn eigen Youtube-account verspreid. Pure objectiviteit hoefde dan ook niet verwacht te worden, maar de makers hadden in ieder geval kunnen proberen de schone schijn op te houden.

Gelukkig zijn er voor de aandachtige kijker nog wel leuke anekdotes te vinden tijdens het kijken van Moment of Clarity. Zo wordt het duidelijk dat de wiskundige precisie waar eerder over werd gesproken niet beperkt blijft tot de productie van zijn muziek, maar ook wordt meegenomen in de shows. Het blijft interessant om te zien dat een muzikant zich met alle details van zijn showproductie bemoeit. Sommige interviews met de crew leveren ook grappige feitjes op, bijvoorbeeld dat Zedd aan zijn roem in de dancewereld is gekomen door Skrillex gewoon eens een mailtje met wat tracks te sturen. De interviews met Zedd zelf zijn jammer genoeg niet zo enerverend. Op de vraag wat muziek tijdloos maakt volgt het weinig inspirerende antwoord: “De conclusie is dat een goed nummer een goed nummer is, wat betekent dat de muziek goed is. Voornamelijk de melodie en de akkoorden moeten tijdloos zijn.” Na het kijken van deze documentaire is mijn conclusie dat de schoenmaker het beter bij zijn leest kan houden: let the music do the talking.

Txt: Stef Snakkers